A következőkben mindvégig egyetlen zeneműről lesz szó. Még akkor is, amikor nem úgy tűnik. Sőt, akkor a leginkább. Azonban e zenemű olyan, hogy még áthallással szólva sem lehet csakis róla szó. A darab ugyanis túlmutat önmagán. Mindennek az ellenkezője is áll tehát.
A hagyományban ez az ima a vesperás, az esti liturgia része. Az est külső sötétsége befelé fordítja a tekintetet. A szöveget persze bárki, bármikor elolvashatja, tartalmainak mélyebb megértése azonban nem lehetséges meditáció, befelé fordulás és a sorokba sűrített tartalmak elmélyült kibontása nélkül. Ez este talán könnyebb, ám lényegében akárhol, akármikor elvégezhető.
Ha nekikezdünk, láthatjuk, a sorok egybe is olvashatók, ám az ima minden egyes mondata külön világ. Ezeket a világokat az elmélyedőnek sorra fel kell keresnie. Hogy ne tévelyegjen, vezérfonalat kap a kezébe: egy-egy szőlőindát.
A sorok végén ugyanis utalások találhatók. „Szent az ő neve
Ha tehát elindulunk a szöveg elejéről, minden egyes sor megállást és kifejtést követel. Még egyszer: minden egyes sor megállást és kifejtést követel. Mindegyik más tartalmat hordoz, mindegyik másként veti a fényt valamire. Hogy mire vet fényt, nos, azt sorra szemügyre kell venni. Sorra szemügyre kell venni.
Ha végeztünk, jöhet a következő szint. A szöveg egésze ugyanis tovább utal. A részek sorrendje nem tetszőleges, ezért az egész szerkezete is elmélyedést követel. Ez a szerkezet összetett, vonalai keresztül-kasul húzódnak, más-más perspektívából mutatnak rá összefüggésekre, a meditáció irányainak újabb vektorait feltárva. A legszemélyesebb megszólalástól emelkedünk a minden embert érintő nézőpontig és fordítva. Az ujjongástól lépünk vissza az öröm csendes bensőségességébe és fordítva. És így tovább, fel kell csak tárni. Fel kell tárni.
Magnificat
(Lk 1, 46-55)
Magasztalja lelkem az Urat,
és szívem ujjong megváltó
Istenemben,
mert tekintetre méltatta szolgálója
alázatosságát.
Íme, mostantól fogva
boldognak hirdet engem
minden nemzedék,
mert nagy dolgot cselekedett
velem a Hatalmas,
és Szent az ő neve.
Irgalma nemzedékről nemzedékre
azokra száll, akik őt félik.
Hatalmas dolgokat művelt
karja erejével,
szétszórta a gondolataiban
kevélykedőket.
Hatalmasokat levetett a trónról,
és kicsinyeket felemelt.
Éhezőket betöltött jókkal,
és üresen bocsátott el gazdagokat.
Felkarolta Izraelt, az ő szolgáját,
megemlékezve irgalmasságáról
amint megmondta atyáinknak,
Ábrahámnak és utódainak mindörökre.
(Dicsőség az Atyának és a Fiúnak és a Szentléleknek.
miképpen volt kezdetben, most és
mindörökkön örökké.
Ámen.)
Ha feltártuk, még mindig nincs vége: az evangéliumok szőlőtőkéjének indái magukat ragadják meg, a kacsok a tő saját gyökereibe kapaszkodnak. Újszövetség és Ószövetség. Egyetlen mondat sokezernyi repetíciója, imitációja, variációja, permutációja, kontrapunkciója. Ez a rendkívüli zártság és feszülő szervezettség maga tehát megint csak elmélyedést követel, hiszen újabb tartalmakat szül, amelyek megint újabbakat sejtetnek.
És így tovább a végtelenségig.
A földi dolgokra való koncentrációban megfáradt lélek ereje persze véges, ez a szemlélődés viszont akaratot, erőt, kitartást követel. Ha tehát a lélek szeme lecsukódik közben, érthető. Ekkor azonban rögtön kinyílik egy másik ajtó, a fül, és az utalások, a jelzett tartalmak új dimenziója villan fel. Egyetlen szó mögül ezernyi hang bújik elő. A meditáció tájain Isten fuvallatára suhognak a fák, alant mély hangú forrás csobog, messziről folyók tapsolnak, még távolabb nagy vizek zúgnak, hegyek ujjonganak. Az Úr vidékein nemcsak a jelen, a múlt és a jövő is hallható. Lépteinkre megzörren az avar, a vállunkba akadó rügyező ág suhogva visszacsap: az elmúlt nemzedékek lehelete még ott remeg a levegőben, egy gyermek csengő magvakkal énekesmadarakat etet.
Hallani tehát könnyebb mint szemlélni? Szó sincs róla, az imént elkapott hangok csak az első hallomás zörejei. Ahogyan az ima szövegét is már elsőre felfogjuk valamennyire, úgy a hangokat és a hangok összefüggését is el-elcsíphetjük. Tényleg meghallani és nyomon követni minden hallható tartalmat azonban épp oly nehéz, mint befelé fordulva minden utalás értelmét kifejteni. A jó hír azonban ez: elindulni bárki képes, mert az út nyitva van. S most itt van rá az alkalom is.
Egyet kell csak lépni. Azután már rábízhatjuk magunk az énekhangokba és hangszerekbe bújt kegyelemre.
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Közreműködik: Csereklyei Andrea, Kolonits Klára, Mester Viktória, Szappanos Tibor, Bátor Tamás (ének) és a Nemzeti Énekkar (karigazgató: Antal Mátyás)
Vezényel: Kocsis Zoltán
Műsor:
Johann Sebastian Bach művei
III. D-dúr szvit (BWV 1068)
IV. D-dúr szvit (BWV 1069)
”Nun ist das Heil und die Kraft” – kantáta (BWV 50)
Magnificat (BWV 243)