Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Nem félünk a farkastól!

Nem félünk a farkastól!

Kenéz László a szerző friss bejegyzései 2008. 04. 29.
Hagymaszag a mennyországban
2011-03-16 10:09:00

Bent valaki feszült figyelemmel tekergette a mobil kamera irányítókarját. A képernyőn egymás után jelentek

Halálugrás a szakadékba
2009-03-01 07:12:00

Mindenki csak egy lépésre áll az akusztikus szeretők, borok, szivarok és egyéb tudatmódosítók kiegészítő

A hárem fura ura
2009-02-22 07:11:00

Hogyan is festhet egy hárem őre? Legalább egyszerre két nézőpontból kell látnunk: egyrészt a hárem női

Eltűnt mesterek
2009-02-13 07:01:00

A szemünk és a fülünk között anatómiailag néhány centi a távolság, érzéki értelemben a látást és a

további bejegyzések a szerzőtől »

Prokofjev beavatott volt, ez nem lehet kétséges. 1936-ban komponált zenés meséje gyermekeknek íródott, de mint minden mese, nemcsak nekik üzen. Allegóriaként nekünk szól, főleg nekünk, akik már megismertük a szenvedélyek hatalmát.

A mese története a következő. Egy nyári napon Péter, a kertből kióvakodva az erdő mellett időzik, hallgatja az énekesmadarat, nézi a kacsát, látja a lopakodó macskát. Nagyapja azonban visszahívja a kertbe, óva inti a gonosz farkastól: maradjon csak inkább az udvarban, ne kódorogjon. S lám: ahogy Péter hazatért, fel is bukkan a farkas. Mindenki menekül, amerre lát, a kacsa is menekülne, de a farkas utoléri és bekapja. Ám vele még nem lakott jól, máris újabb zsákmányra feni a fogát. S ekkor jön Péter: barátja, a kismadár segítségével (aki a farkas feje körül repkedve eltereli a farkas figyelmét) egy kötéllel ügyesen egy fához kötözi az ordast. A farkas küzd, de minél inkább feszíti a kötelet, a hurok annál szorosabb. Ekkor vadászok tűnnek fel, s már végezni akarnak a farkassal, de Péter kérésére elállnak ettől s a foglyot díszmenetben az állatkertbe kísérik. De ezzel még nincs vége: a farkas ugyanis a kacsát egészben nyelte le, így menet közben hallani, ahogy hápog szegény a farkas gyomrában.

A szereplőket egy-egy hangszer, illetve egy-egy jellegzetes dallamfordulat jelzi. Ha tehát a történet nem utalna semmi többre, meghallgatni akkor sem lenne haszontalan: legalább megtanuljuk kiismerni magunkat, ha megszólal egy zenekar (a mű előtt a szereplők, a hangszerek sorban bemutatkoznak). Ez a manifeszt pedagógiai üzenet.

Ám a történet felettébb különös, s ez sokat sejtető. Szinte arra hív, hogy kicsit küzdjünk vele, hátha olvasni lehet a (kotta)sorok között. Nos, vannak, akik szerint a mese allegória, így az üzenet valóban ott rejtőzik valahol, csak felszínre kell hozni. Tegyünk egy próbát.

Péter (vonósok), a bátor önismeret. Nagyapa (fagott), az óvatosság. Naná, hogy jobb, ha nem szegjük meg az intelmeket. De hát ki az, aki ennyivel beéri az életben? Persze, hogy tudni akarjuk, milyen is az a farkas, nem élhetünk biztonságos helyen, de kerítések közé zárva.

A kismadár (fuvola) a képzelet, a kacsa (oboa) a megszokás. Ők ketten persze nem érthetnek egyet. Miféle madár vagy te, kérdi a kismadár, hogy még repülni sem tudsz? – szárnyal a képzelet. És te, kérdi a kacsa, hisz még úszni sem tudsz? Úszni az árral, nos, ez a megszokás.

Ám most jön a lényeg. A farkas (három kürt), a szelídíthetetlen szenvedély. Ő az erdő rémisztő lakója. S mit is fal fel elsőre? A kacsát, a megszokást, hiszen azt a legkönnyebb. Ezzel azonban nem elégszik meg: mindent be akar kebelezni.

Aki ott van, kereket old, kivéve Pétert. Nincs önismeret bátorság nélkül: az erdőben olyasmi is lakik, amivel szembe kell nézni. Mi több, le kell győzni. De mi legyen a módszer? Lasszót a farkas nyakába és kész is. S ki is segíti Pétert? A képzelőerő: a kismadár. A szenvedélyeken az önismeret a képzelettel együtt lehet úrrá.

Hogy miképp? Csak annyit mondunk erről, amint meghallja ezt a szakaszt az ember, azonnal bevillan a megoldás. Hát persze, hiszen milyen dallamot is fütyül a madárka, amíg a farkas körül repked? Nem áruljuk el, meg kell hallgatni.

És végre, pányván a szörnyeteg! Hurrá, győztünk! Hoppá, nem is volt szükség megmentőre, magunk boldogultunk. De vigyázat! Nehogy a későn érkező vadászok (ütősök) megöljék a farkast! De miért is? E mozzanat direkt olvasata álságos moralizálás lenne, mint ahogy nincs képmutatóbb dolog az állatkertnél. Ám a mi értelmezésünk mást mond: a szenvedélynek élnie kell, csak éppen ketrec mögött a helye, nehogy túlzásba esve felfalja a többi képességet.

És ezzel vége? Gondoljunk csak bele, micsoda morbid kicsengés! A kacsával mi lesz? Ott hápog elevenen a farkas gyomrában? Közvetlen olvasatban erről mit is mondhatnánk? Ám a másik perspektívából megint rájöhetünk valamire: az önismeret vidékein a lusta megszokásnak nincs keresnivalója. Kellett valami, ami felfalja, s éppen ez volt a már megzabolázott szenvedély dolga.

Na és a macska (klarinét)? Vele mi a helyzet? Meg akarta fogni a kismadarat, de azután a farkas elől ő is elmenekült. Hogy értendő ez? Nos, mindent azért nem fedünk fel, de annyit elárulunk, a megoldás a zenében van. Figyeljük csak meg a záró díszmenetet! Kinek a dallamával is szövődik össze a macska dallama?

Hallgassuk meg tehát a darabot, ne féljünk a farkastól! Bátorság, ez az első. Főleg az hallgassa meg, aki nem a legszebb emlékeket őrzi róla az iskolai zeneóráról, s emiatt különösképp ódzkodik tőle. Üljön csak le mindenki, nyissa ki a fülét, a többi pedig, hála a jóbarátnak, a segítő képzeletnek, majd úgyis jön magától.

A mű zongoraváltozata angol narrációval itt hallgatható meg.

2008. május 4. vasárnap 11:00
Fesztivál Színház
„Zene és mese”
Nemzeti Filharmonikus Zenekar

Vezényel és a műsort vezeti: Antal Mátyás

Műsor:
Marianne Poncelet – Orbán György: A csodafa - szimfonikus mese
Prokofjev: Péter és a farkas

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Zene Komolyzene Kenéz László

Ajánlott bejegyzések:

  • Concerto Mesteriskola Albrecht Mayer oboaművésszel Concerto Mesteriskola Albrecht Mayer oboaművésszel
  • Újra Veszprém lesz az operett fővárosa Újra Veszprém lesz az operett fővárosa
  • TITOK évad a Pannon Filharmonikusokkal TITOK évad a Pannon Filharmonikusokkal
  • Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében Színház, zene, természet: összművészeti ünnep a Dunakanyar szívében
  • Idén is a Gyerek Szigettel kezdődik a vakáció Idén is a Gyerek Szigettel kezdődik a vakáció

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr997826934

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard