Nem vitás, hogy Dvoøak Amerikában komponált zeneműveibe számos elemet beépített a helyi zenék stílusjegyeiből. Ám olyan különös, mélyen nyugtalanító hangzás sehol máshol nem hallható, mint az Amerikai vonósnégyes második tételében.
Missourin innen, Mississippin túl a nagy lapos Iowában messze és tova, a préri közepén fekszik ugyanis Spilville városa. Egészen addig érthetetlen számunkra, Dvoøak miért éppen ide igyekezett, amíg Spilville-t csak hallótávolon kívülről ismerjük, hiszen ránézésre semmi sem különbözteti meg a többi környékbeli városkától. Ha azonban odahallgatunk, milyen nyelven beszélnek a főutcán az emberek, mindent megértünk.
Spillville anyanyelve a cseh. Bizony, a várost cseh kivándorlók alapították, akik, miután hírül vették, hogy nemzeti zeneszerzőjük a New York-i Konzervatórium igazgatójaként Amerikában tartózkodik, rögvest meghívták a szünidőre magukhoz. Micsoda furcsa, tudathasító élmény lehetett! Valaki egy éve több ezer mérföldnyire otthonától időzik, majd elindul nyugatnak és Amerika közepén egyszerre hazaérkezik. Mesélik, hogy Dvoøak szemét elfutotta a könny, amikor a spilville-i templomban meghallotta földijei népénekét.
Ilyen élmények hatására, még a vidéki ott tartózkodás alatt született meg az Amerikai vonósnégyes első vázlata. Ha meghallgatjuk a mű második tételét, nem lehet kétséges, hogy a zeneszerző lelkén mély nyomott hagyott a spilville-i hangulat. A zenemű szíve, a d-moll Lento, maga a honvágy, a sóvárgás, a beteljesíthetetlen vágy az elérhetetlen otthon után. Ám különös erejét és misztikus mélységét mégsem ennek köszönheti.
E tétel fájdalma ugyanis mélyebb, jóval mélyebb mint egyetlen idegenbe szakadt ember szomorúsága, sőt, még csak nem is egy kivándorló közösség tágabb értelemben vett otthontalansága teszi annyira kínzóvá. Azért markol a szívünkbe, mert egy örökre otthonát vesztő nép panaszhangjai csendülnek fel benne. S nem is akárhogy.
Dvoøak spilville-i tartózkodása alatt ugyanis nem csak földijeivel találkozott. A várost, szokás szerint, a helyi algonkin indiánok is felkeresték, akik valamilyen szertartáshoz kapcsolódva az alkalomhoz illően énekeltek, muzsikáltak és táncoltak is.
Nem vitás, hogy Dvoøak Amerikában komponált zeneműveibe számos elemet beépített a helyi zenék stílusjegyeiből. Nyilvánvaló az is, hogy az Amerikai vonósnégyesben éppúgy felfedezhetjük a pentaton dallamokat, a leszállított moll hetedik fokokat, a spirituálékat, a szinkópás ritmusszerkezeteket, mint a többi műben. Ám olyan különös, mélyen nyugtalanító hangzás sehol máshol nem hallható, mint a vonósnégyes második tételében.
A tételnek gyakorlatilag nincs alapja. Nincs föld, mert elveszett. A cselló, ha basszust játszik, lényegében csak pizzicatoban dübög, olyan tompán mint egy dob, ám többnyire maga is az egekbe emelkedik a keserű dallammal. Amikor a cselló fent játszik a hegedűvel, a brácsa ugyan átveszi a basszust, de ez csak szánalmas kéztördelés, nem alapzat. A tétel csúcspontján a hegedűk egymást imitálva fortissimo sikítanak, ám a basszus e drámai ponton is üres. A cselló csak tengődik, az a-mollnak a c-re hangolt puffogó dob nem ad támaszt. S végül a hátborzongató búcsú: brácsatremolók, mint a hidegrázás, majd a d-moll záróakkord alapját megtámadó sorvasztó nyolcadok, a lassú kimúlás, a tüzes víz, a titkos férgek foga. Morendo, egy egész nép végelgyengülése, saját földön, idegenek között.
Túlmisztifikálás? Rendben, mindent visszavonunk, s megelégszünk annyival, hogy Dvoøak lelkét saját honvágya Spillville-ben egyszerűen megnyitotta arra, ami a levegőben volt. Nem mi tehetünk róla, hogy a levegőt indián ének és a puffogó dobok hangja töltötte be, s hogy 1893 nyarán ki tudja hányadszor, de ismét elkántálták a történetet a sápadtarcúakról, akik saját hazájában tették otthontalanná a vörösbőrűek népét.
Régi Zeneakadémia
A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara művészei
Rácz István (ének), Rácz János (fuvola), Szélpál Krisztina, Erős József (oboa), László Rita (angolkürt), Fahidi Patrícia, Mihályi Éva, Csikós Hajnalka (hegedű), Sörös Jenő, Konrád György (brácsa), Wambach Tibor, Magyar Gábor (gordonka), Dallos Erika (zongora)
Műsor:
Mozart: D-dúr fuvolanégyes, K. 285
Per questa bella mano - hangversenyária, K. 612
Beethoven: C-dúr trió, op. 87
Dvoøak: F-dúr ("Amerikai") vonósnégyes, op. 96