Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Kimosták a színeket a szivárványból

Kimosták a színeket a szivárványból

Lengyel Péter a szerző friss bejegyzései 2008. 05. 27.
A megtáncoltatott Platón
2009-05-02 08:02:00

Miközben a Tavaszi Fesztivál véget ért, elindult a Táncfórum előadássorozata és elkezdődött a Trafó

Egy bohóc flörtje a Pillangókisasszonnyal
2009-04-29 08:01:00

Egy bohóc esete a Pillangókisasszonnyal… nem hangzik rosszul. Az április 16-30-ig tartó, a Nemzeti

Felkelés a Trafóban
2009-04-16 08:11:00

A Trafó március hatodikán izzította be a 200 % tánc programját. A Nemzeti Táncszínház pedig már korábban

Mozart koncert szenvtelenül
2009-04-09 12:44:00

Skócia kulturális nagykövetének tartott kamara együttes, a Skót Kamarazenekar szinte az egész világot bejárta

további bejegyzések a szerzőtől »

Szeretem, ha hivatalos vagyok egy vacsorára, most úgy tűnik, Melan Kholé, a Fekete Epe országa királyának udvarába. Előttem fekete trónterem, megterített asztal, öt „udvaronc” férfi a színpad-trónterem egyik felén, a másikon hölgyek. Az invitálás mindig is bensőséges dolog, a találkozásra hívás, valamiféle részvétel valamiben, s az izgalom, hogy lehet, nem értem, mi ez az egész, de tudom, része vagyok valaminek.

Gergye Krisztián
A Magyar Táncművészek Szövetsége idén áprilisban, a tánc világnapján Gergye Krisztiánnak ítélte az évad legjobb alkotója díjat, s nem véletlenül. A koreográfus most is utazásra hív, s mindig ezt is teszi, saját szavaival magánmitológiába, minden egyéni lét archetípus labirintusába. Most nem nekünk kell feloldódni a maga teremtette szakrális térben, hanem ő hatol belénk, árgus szemekkel nézi, átalakulunk-e egy kicsit önmagunk megismerése által. Igen, ez egy labirintus, színházi Ariadné-fonál. Az út régen kezdődött, szellem és test találkozási pontjánál. A köztünk és bennünk élő melankólia újra értelmezése a tét.

A szó eredeti értelmében a fekete epe (melan kholé) testi jellemző, de az ókori görög és más hagyományos orvoslásban a testi és szellemi tulajdonságokat nem választják el. S igaz az a megállapítás, hogy a testet sem határolhatjuk el mereven a természettől, a világ többi változását is ugyanazok az erők mozgatják, éltetik a belső szerveket. Hippokratész úgy gondolta, a külvilágból érkező hatások pszichológiai következményekkel járnak, mégis úgy vélte: belső folyamat, az életnedvek egyensúlyának megbomlása a felelős. Az egyik ilyen a túl sok "fekete epe" ("melaine chole") a szomorú, depresszív - "melankolikus" - temperamentum előidézője, ami a megbomlott harmónia következménye. (Ő alkalmazta a négy emberi személyiség típusra a flegmatikus, kolerikus, szangvinikus és melankolikus elnevezést.) Ezek szerinte a diszharmónia eredményei: a mikro- és a makrokozmosz egyensúlya megbillent, a rend (kozmosz) felbomlott, ilyenkor zavar áll be, és az érintett személy többé nem tud engedelmeskedni a mindenség és a saját sorsa elválaszthatatlan törvényeinek.

Úgy tűnik, Gergye Krisztián tisztában van ezzel az ősi megállapítással, ez a jegy az utazásra - önmagunkban, s véresen komolyan veszi ezt, egy spirituális önmegismerés talán, a művész-melankólia újra felfedezése és az, hogy a színházi tér most valóban szakrális, azaz nem homogén. Törések, szakadások vannak benne, ahol egyes részei minőségileg különböznek. (A hátra komponált hosszú asztal, a két széksor, mint valami kerítés). A gyönyörűen megkomponált zenék, requiem-fragmentumok Philipp György szerkesztésében és előadásában, már terített szőnyeg, egyenesen a terem közepébe. A requiem (gyászmise) mint zenei műfaj csaknem minden tétele elhangzik, mégis itt azt érzem: az életet lehet keresni. Egy non-verbális meghívó szövegével részei leszünk az örök ellentétpár, a fekete és fehér békés küzdelmének.

Itt most nincsenek színek, a szivárványt fekete-fehér fotón láthatjuk, a leghatásosabb mosószerrel mosták ki - a művészi ideákkal. Digitális áthallások útján csak a székülőkék, az asztalon lévő almák, ás a rendezői balon hátul lévő Ős-willendorfi-vénusz-anyából kijövő vagy anyára mutató vezérfonal-pálcák vörösek. Történet-dramaturgia a szó igazi értelmében nem vezet engem (nincs is), igaz, nem is kell, bár keresem, kutatom a szakralitás tárgyát, miféle istenség(ek) közé cseppentem. De ez most nem is lényeges, valamiféle udvari tánc-történés, szigorú rendbe állított koreográfia, erősen szimmetrikus expresszivitással. Férfiak, nők most-nem-ellentéte, két hatalmas image-kép hordozása pálcákkal való mozgatása (ami néha kicsit nehézkessé sikerült), talán rólunk is szól. A szakrális zenével átitatódott tudatunkkal, mi is felnyitjuk a bennünk rejlő fény-árnyék történéseket. Úgy nyílunk ki és vissza, mint a mobilis balettpadló négyzetei (mert alatta fehér a létezés színe), hol keresztalakban, hol lineáris formában, az emberben rejlő profanitás-szakralitás szeleteiben. Itt még az udvari bolond is, sőt, az asztalra kiömlő áldozati bor is fekete. Hol a király s a királyné? Fényt ide, fényt - mondom magamban, mert a lelkem ez után kiált. A hátsó ajtó kinyílik, a Fény beáramlik, meghajol mindenki (mint most) s én is, érzem ez az előadás legerősebb pontja, s tudatják velünk, a bennünk lévő sötétséget csak ezernyi lux-szal lehet kioltani. Nekem itt már jöhetett volna a tapsrend (ami szintén kiválóan meg volt komponálva), utána kissé hosszúra nyúlt a levezetés.

Táncosok: Blaskó Borbála, Gresó Nikoletta, Négyesi Móni, Virág Melinda, Domokos Flóra, Bora Gábor, Szabó Gábor, Téri Gáspár, Major László, Gergye Krisztián
Zenei szerkesztő: Philipp György
Zenész, énekes: Szakács Ildikó, Philipp György
Zene: requiem-fragmentumok és gyászénekek montázsából álló zenei mű
(Mozart, Verdi, Fauré, Brahms, Bach, Purcell, Part, népi Kaddis, Zombola, Jeney, Schnittke, Mahler, De Falla, Josquin)
Az előadásban megszólaló kórusművek minden szólamát Szakács Ildikó és Philipp György énekli.
További szereplő, bábművész: Tárnok Marica
Jelmez: Béres Móni
Smink, maszk, testfestés: Károlyi Balázs
Hang: Pálinkás Márton
Fény: Fogarasi Zoltán
Produkciós asszisztens: Trifonov Dóra
Dramaturg: Miklós Melánia
Rendező, koreográfus, látvány: Gergye Krisztián
Támogatók: OKM, NKA, Flórián Műhely - Mozgó Ház Alapítvány, Közép-Európa Táncszínház, Citysound

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Tánc Kortárs Lengyel Péter

Ajánlott bejegyzések:

  • Kezdődik a 12. Sissi Őszi Tánchét Kezdődik a 12. Sissi Őszi Tánchét
  • Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián
  • Az INOTA idén nyáron ismét fesztiválként tér vissza Az INOTA idén nyáron ismét fesztiválként tér vissza
  • Közép-Európa Táncszínház - Maciej Kuźmiński - Négy évszak Közép-Európa Táncszínház - Maciej Kuźmiński - Négy évszak
  • Imádja a táncot? Akkor Miskolcon a helye! Imádja a táncot? Akkor Miskolcon a helye!

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr487828282

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard