Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Kismestermunka

Kismestermunka

Kenéz László a szerző friss bejegyzései 2008. 06. 14.
Hagymaszag a mennyországban
2011-03-16 10:09:00

Bent valaki feszült figyelemmel tekergette a mobil kamera irányítókarját. A képernyőn egymás után jelentek

Halálugrás a szakadékba
2009-03-01 07:12:00

Mindenki csak egy lépésre áll az akusztikus szeretők, borok, szivarok és egyéb tudatmódosítók kiegészítő

A hárem fura ura
2009-02-22 07:11:00

Hogyan is festhet egy hárem őre? Legalább egyszerre két nézőpontból kell látnunk: egyrészt a hárem női

Eltűnt mesterek
2009-02-13 07:01:00

A szemünk és a fülünk között anatómiailag néhány centi a távolság, érzéki értelemben a látást és a

további bejegyzések a szerzőtől »

A külhon azon szülötteit, akik évtizedeket töltöttek nálunk, szeretjük magyarnak tekinteni. Druschetzky György (Georg Dru¾ecký) tehát magyar zeneszerző, hiszen nemcsak, hogy több mint harminc évig élt Magyarországon, de itt is halt meg.

Minden markáns áttörést csendes építőmunka követ. Így van ez a zenében, ahogy általában is a művészetekben, a tudományokban, az életben. A bécsi klasszikus zene nagyjainak említése mellett azonban mégis többnyire elsikkadnak azok a kisebb jelentőségű zeneszerzők, akik az áttörés következményeit továbbgondolták s a formát ezzel kiteljesítették, akik az örökséget cizellálták és a legkülönfélébb területeken tették alkalmazhatóvá.

Ahogy szokássá vált nevezni őket, a „kismesterekről” van tehát szó, akik az örökölt forma kereteit soha nem feszegették, akik azt soha nem is kívánták megkérdőjelezni új formák kedvéért, így a zenetörténetben csak kisebb betűméretet érdemeltek ki. Ám mégiscsak beírták a nevük. Ha a mester a pionír, aki új területekre tör be, akkor a kismesterek telepesekhez hasonlatosak, akiknek szorgos keze nyomán a legkisebb földdarab sem marad műveletlen. A maguk helyén tehát nagyon is szükség van rájuk mindenhol.

Druschetzky is egyike azoknak, akiknek működése nyomán, főként átiratai révén, a bécsi klasszikus zene nagyjainak nyelve zenei köznyelvvé vált Magyarországon. Ő maga is komponált azonban ezen a nyelven, méghozzá több száz zeneművet, s ezek javát már nálunk. Korántsem lehet tehát egyszerűen letudni, mint kisigényű fúvós zeneszerzőt.

Íme, Druschetzky csembalóra és fúvósszextettre komponált Esz-dúr versenyművének második tétele Dobozy Borbála és a Budapest Fúvósegyüttes előadásában.

Your browser does not support the audio element.


Druschetzky Csehországban született, oboistának tanult, majd tartományi dobos lett Felső-Ausztriában. 1795-től élt Magyarországon, gazdag, a mai napig feldolgozás alatt álló életművet hagyva maga után. Bár számos zenei műfajban alkotott, nevét, mégis elsősorban a „Harmoniemusik”, a fúvós kamarazenekarokra írt művei tették ismertté német nyelvterületeken és szülőhazájában is. Csak újabban derült fény sokoldalúságára.

A korabeli „Harmoniemusik” általában véve a fúvós hangszerekre írt kamarazenét jelentette, szűkebben a fúvósoktettet, amely két oboából, két klarinétból, két kürtből és két fagottból állt (lásd az ábrát). Az első ilyen formációt maga II. József szerződtette udvari muzsikáláshoz, de a felső körökben hamar divattá vált fúvósoktett fenntartása. E kisméretű, mégis sokszínű hangzás megszólaltatására alkalmas kamarazenekar dolga elsősorban a szórakoztatás volt, ám a fúvósok komolyabb, nagyobb lélegzetű zenei kompozíciók előadásában is részt vettek szükség szerint, a helyi Kapellmeister ambícióitól és képességeitől függően.

Egy ilyen oktetthez szerződtették Druschezkyt is Magyarországra, aki előbb Grassalkovich Antal pozsonyi zenekarában játszik, majd Batthyány József zenésze Pesten, végül, haláláig, József nádor karnagya. Tevékenységének a korabeli közéletben nincs nyoma, csak halála hírét adta tudtul az újság, 1819-ben.

Nem tudhatjuk tehát, milyen volt viszonya a modern értelemben éppen akkoriban nemzetté váló országhoz. Cáfoló adatok híján azonban merész feltevéseket is megkockáztathatunk.

Nos, Druschetzky akkor érkezik Pozsonyba, amikor a Vérmezőn lefejezik a magyar jakobinusokat. Nyelv- és helyismeret híján az esemény híre, ha el is jut hozzá, számára nyilván semmit sem mond. (Was hat Sie gesagt? Eine Konspiration? Hier? In Posonj?)

Senki sem élhet persze egy országban anélkül, hogy ne tapadna rá valami, rétegről rétegre, s egyfajta kötődés ki ne alakulna benne. Még akkor is, ha főúri udvarok elzárt terében dolgozik. A levegő, amit szív, az étel, amit eszik, észrevehetően más, mint a szülőfölddé. (Kenjer, Viz, Scho, Tey. Donnerwetter, was für eine Sprache!).

Elképzelhetjük hát, hogy egy évvel később Druschetzky már kapiskál valamit, így nem csak németül érti meg, hogy a magyar országgyűlés József főherceget, későbbi gazdáját, nádorrá választotta. (Hállom, hállom, Joseph naddor, nador, nein, ich kann besser sagen, hören Sie: náá-dor, nádor)

Még később, amikor már Pesten komponál és egyre többet kap el a levegőben zümmögő nyelvből, talán az is szöget üt a fejében, milyen nagyszerű dolog is az Országos Könyvtár. (Mégálápit-tá-tott, megálápittatott, megalapíttatott...)

Nemcsak nemes veretű érvek szólnak persze Druschetzky magyarsága mellett: ha netán peres ügybe bonyolódik, 1805-től már csakis magyar nyelven boldogulhatott volna a bíróságokon. (Ebura fakósi tolvaly disznyó klarinettes, nágy pörben lessz nem mulass neked...)

Ha könyvtár a múlt, a közigazgatás a jelen, a jövő a jövő nemzedék, amely itt nő majd fel, így egyetlen magyar sem mehet el amellett a tény mellett, hogy elrendeltetett a második Ratio Educationis. (Educatio, ez latin, nem magyar, de az oktatas, kozoktatas, na, közoktatás már magyar nyelvu, khm, nyelvű is lehet)

No és végül: csaknem negyed század ittlét után csak nem hagyhatta hidegen Napóleon győzelme, vagy felőlünk, az 1809-es győri csatavesztés. („De jaj! csak így jár minden az ég alatt!/Forgó viszontság járma alatt nyögünk,/Tündér szerencsénk változandó,/Hol mosolyog, hol utálva néz ránk.” Bizony, milyen igaz is ez!).

Tíz csendesebb év után, ha még négy évet él, kézbe vehette volna a Himnuszt.

Legyen hát Druschetzky magyar zeneszerző. Halálakor még csak kilenc éves az a kisfiú, aki megzenésíti Kölcseyt és megteremti a magyar nemzeti operát. Mindez azonban a kismesterek vállán épül fel, egy pillanatra se feledjük.

Olyanokén, mint Druschetzky György.

2008. június 23. 18.00
Magyar Rádió Márványterme
Új Harmónia Fúvóegyüttes
Művészeti vezető: Szatmári Zsolt
Közreműködik: Dónusz Katalin (ének)
Műsor:
Corelli: G-moll concerto grosso
Mozart: Exultate, jubilate
Druschetzky: Esz-dúr partita
Mozart: Esz-dúr szerenád

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Zene Komolyzene Kenéz László

Ajánlott bejegyzések:

  • Concerto Mesteriskola Albrecht Mayer oboaművésszel Concerto Mesteriskola Albrecht Mayer oboaművésszel
  • Újra Veszprém lesz az operett fővárosa Újra Veszprém lesz az operett fővárosa
  • TITOK évad a Pannon Filharmonikusokkal TITOK évad a Pannon Filharmonikusokkal
  • Szimfonikus kísérettel játszhatnak a gyerekek Szimfonikus kísérettel játszhatnak a gyerekek
  • A Pesti Vigadóban léphetnek fel a legtehetségesebb fiatal muzsikusok A Pesti Vigadóban léphetnek fel a legtehetségesebb fiatal muzsikusok

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr417829346

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard