Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Hangok a Mariana-árokból

Hangok a Mariana-árokból

Kenéz László a szerző friss bejegyzései 2009. 01. 29.
Hagymaszag a mennyországban
2011-03-16 10:09:00

Bent valaki feszült figyelemmel tekergette a mobil kamera irányítókarját. A képernyőn egymás után jelentek

Halálugrás a szakadékba
2009-03-01 07:12:00

Mindenki csak egy lépésre áll az akusztikus szeretők, borok, szivarok és egyéb tudatmódosítók kiegészítő

A hárem fura ura
2009-02-22 07:11:00

Hogyan is festhet egy hárem őre? Legalább egyszerre két nézőpontból kell látnunk: egyrészt a hárem női

Eltűnt mesterek
2009-02-13 07:01:00

A szemünk és a fülünk között anatómiailag néhány centi a távolság, érzéki értelemben a látást és a

további bejegyzések a szerzőtől »

Először megszólal a „csend, amely a mozgásról álmodik, anélkül, hogy maga megmozdulna”. Félúton abbamaradt elömléshez hasonlatos. Mozog és mégsem mozdul, ahogyan a szélcsendben veszteglő hajós retinájába beleégett hullámzás utóképe sem.

Alább csak a nyitány első négy percéről lesz szó, az egyharmadnyi bevezetőről, amely a Tengercsend (Meeresstille) címet viseli a névadást szolgáló Goethe vers nyomán (lásd alább). A folytatás, a nyitány fő része, a Szerencsés utazás (Glückliche Fahrt), a szél, a hullámokat hasító hajó és a partot érés muzsikája magáért beszélő zene. A szél feltámadása előtt hosszan megmerevedett pillanat hangjai azonban nehezebben adják ki magukat.

Your browser does not support the audio element.


Ezek a hangok nyilvánvalóan többről beszélnek, mint a tenger, ami nem is csoda, hiszen a tenger sohasem egyszerűen csak a tenger. Ahogy már a vers sem természeti kép, a megszólaló zene sem az. S mivel nem is versillusztráció, vissza sem fordítható a versbe. Hallhatóan másként beszél, mint a vers, azt azonban, hogy miről szólnak ezek a hangok, cím ide vagy oda, a darab nem árulja el egy szóval vagy kifejezéssel, mert a téma megnevezése maga a kifejtés, amely így nem is rövidíthető.


Ez a zene, ahogyan kezdődik, valóban maga „a csend, amely a mozgásról álmodik, anélkül, hogy maga megmozdulna” (Niels W. Gnade). Jó kiindulópont ez, mert távolságtartó, mint minden metafizikai tétel. Az első szó a mélységé, amely hallhatóan inkább keveredik, mintsem, hogy áramolna. A fő téma, a „dó, szó-fá, mi” a basszusban ereszkedik alá. A terc alapú hármashangzat valóban nem mozgás, de nem is stabil állapot, inkább félúton abbamaradó elömléshez hasonlatos. Mozog és mégsem mozdul, ahogyan a szélcsendben veszteglő hajós retinájába beleégett hullámzás utóképe sem a tenger valódi mozgása.

Ezután a hegedűké a szó, átveszik át az irányítást, felfelé mutatva s ez jelzi, hogy még jócskán a víz alatt vagyunk. A basszus megismétli a főtémát, a hangzó kontextus más, ám még mindig a tengermély milyensége, mozdulatlanul mozgó mivolta keveredik a hangokban, nincs még ismerős nézőpont, semmi olyan, ami emberi lenne. Ami alant zajlik szedimentáció, ülepedés, amelyben még nem kristályosodott ki semmi, amihez mérni lehetne a mozgást, továbbra is elkeverednek csak lassan a színek, hogy egyre újabb és újabb tónusok gomolyogjanak elő, különböző hangszereken ismételve a mélység dallamát.

Az új perspektíva fénye később dereng fel, s egészen világossá akkor válik, mikor a hegedűk egyetlen hangot ragadnak meg, s úgy húzzák egyre, olyan egyenesen, mint amilyen tükörsima a horizont. Az üvegszerű felszín mindenek felett olyan kérlelhetetlenül egyszerű, hogy talán minden mélységet képes lenne felülírni pusztán azzal, hogy fölöttük áll. Penge ez, amely leborotválta a tengert, így nem is emberi kézbe való. Hozzá képest végre észlelhető lenne, hogy a mélység igenis mozog, áramlik és él, de ez a vonal éppen minden mozgás végét jelenti ki. A kéreg kemény s nem enged át egyetlen mozdulatot sem alantról, pedig óriási erők ébredeznek.

Gigászi küzdelem ez, ahol az embernek semmi keresnivalója nem lenne, mégis itt, éppen itt, e két perspektíva, a mélység és a felszín, a mozgás és a mozdulatlanság metszetében rekedt meg a hajós.

Nem tehet mást, emberként máshonnan nem tájékozódhat, minthogy a testi fájdalom mélységmérőjének kijelzőjére mered. Ez a műszer nem csalja meg: hiába nem mozdul fent semmi, a mélység mégiscsak él és mozog. A fájdalom az, ami lenullázza a hanghullámokat és vigyázba merevíti a felszínt. A görcsbe merevedett izmok felett hiába feszül ki a bőr, ez soha nem képes a mélybe zárni a fájdalmat. A csakis saját magára hallgató mélység folyton újjáalakuló ábrákat rajzol a műszer képernyőjére. Nem kell fájdalom, ám a test mélységmérője nélkül mindaz, amit a tengerről tudunk, csak üres reklámszöveg lenne egy tengerparti strandról. Nem kell fájdalom, de csak a fájdalomban kimért mélység felől látszik, hogy micsoda irgalmatlan magasságba vagyunk odatűzve, mint az átdöfött rovarok. A hegedűk egyetlen hanghoz tapadnak, a műszer túlmelegszik és sipol, s bár semmi sem tartja a hajót, az a helyén marad: a felszínhez fagyott.

Nem kell fájdalom. Aki maga alatt hullámzó vizet lát, a szélnek adjon hálát. Amíg repül a hajó, addig csobog a felszín, így hallgat a mély. A kimerevített, sima felület körös-körül azonban teste mélységmérőjéhez szegezi a hajóst, mígnem, ha nem is fodrot, de végre legalább valami egyenetlen alakot ölt a felszín is. A magasból alászálló hegedűkön megszólal a mélység dallama. Belenyugvás és megbékélés ez, rábólintás a fájdalom nyitotta űrre, a talajtalanságra. A tercen álló basszus, a Mariana-árok, úgy húzza alá a hegedűk alászálló tézisét, hogy egyszerűen még mélyebbre mutat, messze legmélyebb hangja alá.

S a folyatás? Nem érdekes, a másnapról, a feledésről szól, a mélységmérő ábráinak elhomályosulásáról, a fájdalomcsillapító mellékhatásáról, amely a fecsegő felszínnel hűsít és nyugtat. És ez így is van rendjén, másként nem is lehetne élni. Ám ha valaki megteheti, örüljön csendben, amikor feltámad a szél.

*

2009. január 30. péntek 19:30

Zeneakadémia

MÁV Szimfonikus Zenekar
Közreműködik: Várjon Dénes, Simon Izabella (zongora)
Vezényel: Takács-Nagy Gábor

Műsor:

MENDELSSOHN-est
Tengercsend és szerencsés hajózás - nyitány, op. 27
E-dúr versenymű két zongorára
4., A-dúr ("Olasz") szimfónia, op. 90

*

Johann Wolfgang Goethe:

Szélcsend a tengeren

Néma csöndben áll a tenger,
fodra, ránca mind megállt,
s a hajós szorongva nézi
a tükörsík láthatárt.

Semmi nyoma semmi szélnek!
Csönd, halálos rémület!
Az iszonyú messzeséget
egy hullám se töri meg.

(Szabó Lőrinc fordítása)

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Zene Kenéz László

Ajánlott bejegyzések:

  • JJ megnyerte az Eurovíziós Dalfesztivált, melyben a Budapest Scoring Orchestra is közreműködött JJ megnyerte az Eurovíziós Dalfesztivált, melyben a Budapest Scoring Orchestra is közreműködött
  • Trapesített Nemzeti dal, agresszív sofőr, és biokertészkedés a Bëlga új lemezén Trapesített Nemzeti dal, agresszív sofőr, és biokertészkedés a Bëlga új lemezén
  • Fluorék visszahozzák a VIVA TV-t – itt a "Hyper Summer"! Fluorék visszahozzák a VIVA TV-t – itt a "Hyper Summer"!
  • Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián
  • Concerto Mesteriskola Albrecht Mayer oboaművésszel Concerto Mesteriskola Albrecht Mayer oboaművésszel

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr97841336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard