Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Eltűnt mesterek

Eltűnt mesterek

Kenéz László a szerző friss bejegyzései 2009. 02. 13.
Hagymaszag a mennyországban
2011-03-16 10:09:00

Bent valaki feszült figyelemmel tekergette a mobil kamera irányítókarját. A képernyőn egymás után jelentek

Halálugrás a szakadékba
2009-03-01 07:12:00

Mindenki csak egy lépésre áll az akusztikus szeretők, borok, szivarok és egyéb tudatmódosítók kiegészítő

A hárem fura ura
2009-02-22 07:11:00

Hogyan is festhet egy hárem őre? Legalább egyszerre két nézőpontból kell látnunk: egyrészt a hárem női

Eltűnt mesterek
2009-02-13 07:01:00

A szemünk és a fülünk között anatómiailag néhány centi a távolság, érzéki értelemben a látást és a

további bejegyzések a szerzőtől »

A szemünk és a fülünk között anatómiailag néhány centi a távolság, érzéki értelemben a látást és a hallást mégis egy univerzum választja el egymástól. Mivel azonban észlelés és észlelés között is világnyi távolság lehet, ha a megfelelőre hangolódunk, kiderülhet, hogy a látás és a hallás távolsága még félarasznyi sincs. Hangolódjunk hát, hogy lássunk a fülünkkel és halljunk a szemünkkel és felfedezzük a nyomuk veszett mesterek nyomát.

Egy régi történet szerint Vu Tao-ce, a híres festő, nem halt meg. Egyszer egy olyan csodálatos tájképet festett, hogy maga a császár is elámulva szemlélte a valósággal életre kelt vidéket, Vu Tao-ce pedig öregkorában fogta magát és belépett a képbe, elindult a hegyi ösvényen, búcsút intett, majd nyoma veszett a távolban. Többé senki sem látta.

A látás logikája szerint minél messzebbre nézünk, annál mozdulatlanabb a táj. Minden szemléleti pont, ahonnan a világra tekintünk egy olyan végtelen sugarú szféra középpontja, amelynek perifériája tökéletesen mozdulatlan. Ha képesek lennénk odamenni, ameddig csak elláthatunk, egy teljesen mozdulatlan tájban találnánk magunk, olyan helyen, ahol megállt az idő.

Belépni a látványba annyi, mint bármerre elmozdulni saját észlelésünk középpontjából, annyi mint behatolni a képbe s elindulni a mozdulatlanság felé. Ez azonban lehetetlen.

Nem csak az csoda tehát, hogy Vu Tao-cé-t senki sem látta többet, hanem az, hogy képes volt megmutatni az utat a távlatba. Aki csak elámul a képre nézve, mint a császár, már maga is úton van, már be is lépett a képbe.

A hallás logikája szerint minél messzebb fülelünk, annál csendesebb a táj. Minden pont, ahonnan a világot halljuk, egy olyan végtelen sugarú szféra középpontja, amelynek perifériáján tökéletes a csend. Ha képesek lennénk odamenni, ameddig csak elhallhatunk, teljes csendben találnánk magunk, olyan helyen, ahol elhallgatott az idő.

Belépni a hangok közé annyi, mint bármerre elmozdulni saját észlelésünk középpontjából, annyi mint behatolni a hangképbe s elindulni a csend felé. Ez azonban lehetetlen.

Egy másik régi történet szerint Joseph Haydn, a híres zeneszerző, nem halt meg. Egyszer olyan csodálatos zenét írt, hogy maga a herceg is elámulva hallgatta a valósággal életre kelt hangokat, Haydn pedig öregkorában fogta magát és belépett a zenébe, elindult hangról hangra, hangszerről hangszerre búcsút intve, majd nyoma veszett a csendben.

Your browser does not support the audio element.


Mit számít hát, hogy mit hallani Haydn-ról, hogyan fest halotti maszkja, hogy szól végrendelete és mit számít, hogy ténylegesen hogyan született és milyen célt szolgált az a zene, amelyben a zeneszerző megmutatta az utat a csendbe? Adatok az észlelési középpontból ki nem mozdítanak. Ám aki csak elámul a zenét hallgatva, már maga is úton van, már be is lépett a hangképbe.

Aki belépett, menjen is tovább. A látás és a hallás a távolban már nem válik külön egymástól. Mindegy tehát, hogy arrafelé haladunk-e, amerre a legmozdulatlanabb a táj, vagy arra, amerre a legcsendesebb a világ, ugyanoda érkezünk. Nem is akármilyen helyre. Ott lesz Vu Tao-ce, aki Haydn még meg sem száradt hangjegyeiből festi a hangokból kibontakozó mozdulatlan tájat, s ott lesz Haydn, aki Vu Tao-ce ecsetjének hangját kottázza, ahogyan az a néma látványon surrogva siklik.

2009. február 15. 11:00 és 15.00
Matinékoncertek
Művészetek Palotája, Fesztivál Színház
Ensemble Philippe (korhű hangszereken)

Vezényel: Rácz Márton
Közreműködik: Rezsnyák Róbert (bariton)
Mesélő: Vida Péter
Műsor: Részletek Joseph Haydn műveiből

* F-dúr scherzando No. 1, Hob. II:33
* C-dúr scherzando No. 2, Hob. II:34
* A-dúr scherzando No. 6, Hob. II:38
* „La ragazza col vecchione” – Buonafede áriája az Élet a Holdon (Il Mondo della Luna) című operából
* D-dúr („Óra”) szimfónia, Hob. I:101
* fisz-moll („Búcsú”) szimfónia, Hob. I:45
* g-moll („A tyúk”) szimfónia, Hob. I:83
* „Che mondo amabile” – Buonafede áriája az Élet a Holdon című operából
* G-dúr („Üstdob”) szimfónia, Hob. I:94
* B-dúr („A királyné”) szimfónia, Hob. I:85
* C-dúr szimfónia, Hob. I:90

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Zene Kenéz László

Ajánlott bejegyzések:

  • JJ megnyerte az Eurovíziós Dalfesztivált, melyben a Budapest Scoring Orchestra is közreműködött JJ megnyerte az Eurovíziós Dalfesztivált, melyben a Budapest Scoring Orchestra is közreműködött
  • Trapesített Nemzeti dal, agresszív sofőr, és biokertészkedés a Bëlga új lemezén Trapesített Nemzeti dal, agresszív sofőr, és biokertészkedés a Bëlga új lemezén
  • Fluorék visszahozzák a VIVA TV-t – itt a "Hyper Summer"! Fluorék visszahozzák a VIVA TV-t – itt a "Hyper Summer"!
  • Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián Kárpát-medencei népek élő hagyománya a Zeneakadémián
  • Concerto Mesteriskola Albrecht Mayer oboaművésszel Concerto Mesteriskola Albrecht Mayer oboaművésszel

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr487842768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard