Valóságos önálló műfajjá nőtte ki magát a rendes évi Oscar-díjkiosztó előtti internetes előrejelzés: honlapok és blogok garmadája foglalkozik az Amerikai Filmakadémia aranyozott szobrocskáiért folyó versennyel.
Játékos passzióból teljes stábokat foglalkoztató "iparággá" vált az Oscar-jelöltek közül kikerülő győztesek megjóslása, az esélyek latolgatása. A publicisták és a sztárok ezekről a lapokról nyerik értesüléseiket, míg a stúdiók Oscar-kampányaik megtérülő hirdetési felületeit látják bennük.Tom O'Neil Los Angeles-i újságíró - aki non-profit vállalkozásként tíz éve az elsők között indította el a témával foglalkozó goldderby.com (aranyderbi) honlapját - a lóverseny-jelleget látta meg a hollywoodi díjszezonban.
"Az 1990-es években írtam egy könyvet, amiben a 13 legfontosabb díjat elemeztem, és úgy állítottam be, mint egy derbi résztvevőit. Az internet beköszöntével elhatároztam, hogy létrehozom a goldderby.com oldalt, hogy arra bíztassam az újságírókat: csatlakozzanak hozzám" - emlékezett O'Neil.
Különböző sajtótermékektől 45 újságírót sikerült megnyernie, s mint mondta: miközben nagyon jól mulattak, nem is gondolták volna, hogy ebből valaha még jó üzlet lehet.
Egy minden szakirányú képzetség nélküli mozirajongó, Sasha Stone szintén akkortájt nyitotta meg oscarwatch.com honlapját, amit később - az Amerikai Filmakadémia bírósági keresete nyomán - awardsdaily.com-ra keresztelt át.
Ő is úgy emlékszik, hogy a kezdetekkor még alig beszélt valaki az "Oscar-versenyről". "Léteztek Oscar-rajongói oldalak, de senki sem vizsgálta úgy a versenyt, hogy miért is győznek bizonyos filmek, és mások miért nem" - tekintett vissza Stone.
O'Neil aranyderbis oldalára 2005-ben a The Los Angeles Times csapott le. A vállalkozást átvevő napilap nyomtatásban már teljes rovatot szentelt a témának, emellett online változatában theenvilope.com címen az egész mozis díjszezont lefedte.
Az ekkortájt bekövetkezett blogrobbanás teljesen átírta a korábbi hírközlő modellt:
"Senki sem látta előre, hogy jönnek a blogok. Mindenki azt hitte az lesz a menet, hogy az újságírók online írják majd a sztorikat, újságokat" - magyarázta Stone, aki meghallva az idők szavát, azonnal változtatott a honlapján. Ha az emberek szeretnek levelezni és párbeszédre vágynak, ami a hagyományos sajtóban nehezebben megvalósítható, ám tegyék.
Amivel az újságírók nem foglalkoztak, a blogolók igen: igazi versenyként kezelték a díjszezont. A jelenségre persze a filmipar is azonnal lecsapott. Manapság a stúdiók és a filmes ügynökségek egyik szemüket állandóan ezeken az oldalakon tartják, és folyamatos kapcsolatban állnak a lapok működtetőivel.
Az Oscar-bolgok főként a győztesek és vesztesek előrejelzésével foglalkoznak, de a becslések alkalmanként a nevezésekben is szerepet kapnak.
Ez történt George Clooney esetében is 2006-ban. A színész Sziriana cím produkciójáért a legjobb színész Oscar-díját szerette volna elnyerni, ám a bloggerek nyomására, akik meggyőzték róla, hogy nem nyerhet, végül a legjobb mellékszereplőként indult a versenyben, és nem csalódott.
"Ilyenkor nyújthat segítséget a blogszféra, mert értelmes párbeszédre ösztönöz ezekről a témákról" - értékelte O'Neil.