Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Puskás Öcsi: az ikonfestészet kritikátlansága

Puskás Öcsi: az ikonfestészet kritikátlansága

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2009. 04. 01.
Cimbalommuzsika tölti meg a Szentlélek templomot
2022-05-22 11:31:08

Május 26-án Pakson Szabó Dániel cimbalomművész először Tímár Sárát kíséri az  Ének a határtalanról

Sivatagi transz Budapesten: jön a Sunako!
2022-05-21 18:00:00

Palotai Csaba Párizsban élő gitáros pszichedelikus tájakra kalauzol két zenésztársával május 28-án a

Nagy dobásra készül az Álomvándorok Társasága
2022-05-21 14:07:01

Számos sikeres musical után most a Muzsika hangjá t mutatja be az érdi színházcsináló művészcsapat. Csebki

Harminc éves lett a tarkabarka kismadár
2022-05-20 16:54:48

Minden színben pompázó repertoár ugyanakkor apró méretek jellemzik a névadójához sokban hasonlító Kolibri

további bejegyzések a szerzőtől »

Ő a legismertebb magyar. Amikor a World Soccer megszavaztatta olvasóit arról, hogy vajon ki volt a száz legnagyobb futballista a huszadik században, ő a hetedik helyen végzett. Neve a legtöbbször elhangzott magyar szó a világon. Róla, Puskás Ferencről készített Almási Tamás dokumentumfilmrendező két órás életrajzi mozit.

Egy népi hős, aki a külvárosi nyomortelepről indulva hódította meg a világot. Káprázatosan tehetséges, aranyszívű, mindig vidám és mérhetetlenül emberszerető fickó, aki egész élete során mindenkin segít, és mindig minden nehézség terhe alól talpra áll. Nem is tudjuk, vajon hogy fér el benne az a rengeteg jó tulajdonság. Annyira meggyőz bennünket a film arról, hogy Puskás milyen csodálatos ember volt (affelől, hogy hatalmas futballista volt, azt hiszem nem kell győzködni senkit a világon), hogy valahol a kisagyban felüti fejét a kérdés: vajon dokumentumfilmet vagy propagandafilmet látunk?

Mindannyiunkat körülvesznek emberek a hétköznapokban, némelyikükhöz egészen közel is kerülünk, ezért tudhatjuk, hogy nem léteznek emberek hibák nélkül. Mindenki jellemének van árnyoldala, vagy ha nem, legalábbis vannak kis stiklijei, s ez nem azt jelenti, hogy az illető kicsit is hitvány vagy alávaló lenne, csupán azt, hogy ember. Almási Puskása azonban krisztusi. A filmben minden megszólaló a legelfogódottabb hangon magasztalja, ódákat zeng jelleméről, történetek tömkelegével illusztrálja emberi nagyságát. Egyetlenegyszer hangzik el csupán, hogy volt őneki hibája is, mégpedig az, hogy felelőtlenül bánt a pénzzel, mindenkinek adott, aki csak kért. (Még azt a titkosszolgálatis ügynököt is a házában látta vendégül és finanszírozta kiadásait, akit maga a párt küldött a nyakára, hogy megfigyelje őt.) Azt hiszem, az egyszeri ember van ugyanígy saját magával, ahogyan Almási Puskással. Ha megkérdezzük tőle, mi a legrosszabb tulajdonsága, azt válaszolja, hogy az a nagy szíve, az fogja őt a sírba vinni.

Félreértés ne essék, én magam nagyon szeretem Öcsi bácsit, és büszke is vagyok rá nagyon. Hatalmas labdarúgó volt, és bár nem ismertem, készséggel elhiszem, hogy nagyszerű ember. Az az ikonfestészet azonban, ami ennnek az életrajzi filmnek a két órája alatt zajlik, leginkább arra az idealizáló ábrázolásmódra emlékeztet, ahogyan a szovjet nyilvánosság Lenin személyéhez viszonyult. Ez pedig az én véleményem szerint nem csak ízléstelen, de méltatlan. Elsősorban Puskás Ferenchez. Az a Puskás, aki ebből a filmből kibontakozik nemhogy nem hús és vér, de mégcsak nem is gránit és márvány, sokkal inkább a legcsillogóbb arany és gyémánt. Persze, akinek ez elég, esetleg ez kell ahhoz, hogy közel tudjon kerülni egy emberhez, az imádni fogja ezt a Puskást a filmmel együtt.


A film sokszor sajnos a tények rovására is elfogult, például miután számos személyt megszólaltatva idézi fel azt a valóban gigászi eseményt, melynek során Puskás vezetőedzőként a sehol sem jegyzett Panathinaikos csapatát a Bajnokcsapatok Európa Kupájának döntőjébe vezette, elmulaszt beszámolni arról a tényről, hogy a döntőben 2-0-ás vereséget szenvedtek a korszak legjobb csapatától, a Johan Cruijff vezette Ajax Amsterdamtól.

Az az igazság, hogy Puskásnak elvitathatatlan labdarúgói nagysága mellett messze a legjobb volt a PR-ja a Honvédban és az arra épülő Aranycsapatban egyaránt. A válogatottban - és ezt soha, sehol nem szokás leírni - három legalább akkora futballista is játszott, mint ő: Hidegkuti Nándor, Bozsik József és Kocsis Sándor. Aztán ott volt még kortársuk, a szintén zseniális Sándor Károly, akit Sebes Gusztáv szövetségi kapitány (egyesek szerint személyes okokból) mindvégig mellőzött az Aranycsapattól. (Nem kevesen vélik úgy, hogy ez is szerepet játszhatott az 1954-es berni döntő elvesztésében.) Ezek a tények persze nem feltétlenül relativizálják Puskás labdarúgói érdemeit, sőt, megmutatják, milyen mezőnyben tudott a kor és egyben a magyar labdarúgás egyetlen valóban ikonikus alakjává válni. Mert a foci bizony nem csak a pályán zajlik. Ahhoz azonban, hogy ezek a szempontok felmerülhessenek, nem
megfelelő forma a propagandafilm műfaja.

Nyilvánvaló, hogy kellenek hősök. Puskás azonban enélkül a film nélkül is az. A dokumentumfilm műfaja nem arra kellene, hogy szolgáljon, hogy emlékművet emeljünk általa egy embernek, hanem arra, hogy személyét a maga valódiságához a lehető legjobban közelítve megőrizhessük. Nagy kísértés ez a film minden futballszerető magyarnak, hisz nagyon szeretjük és még sokkal jobban akarjuk szeretni Puskás Öcsit. Azt hiszem, épp ezzel szolgáltunk volna rá arra, hogy emberi alakját minden erényével és hibájával együtt megismerhessük.

Puskás Hungary
színes magyar életrajzi film, 116 perc, 2009
12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott

rendező: Almási Tamás
forgatókönyvíró: Almási Tamás
zeneszerző: Dés László
operatőr: Tóth Zsolt
narrátor: Gyabronka József
rendező munkatársa: Kőrösi Gábor
producer: Hollósi G. Zsuzsanna, Varga Gábor, Neményi Ádám
gyártásvezető: Balázs Gábor
vágó: Hargittai László
line producer: Zsoldos László

szereplők:
Csuja Imre (Puskás Ferenc hangja)
Puskás Ferenc
Puskás Ferencné Bözsike
Puskás Éva
Grosics Gyula
Buzánszky Jenő
Szepesi György
Franz Beckenbauer
Alfredo Di Stefano
Michel Platini
Raymond Kopa
Pelé

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Dokumentumfilm Magyar film

Ajánlott bejegyzések:

  • Szeptemberben kerül a mozikba a Szent Ignác útja Szeptemberben kerül a mozikba a Szent Ignác útja
  • Egy lovagból lett szent titkai Egy lovagból lett szent titkai
  • Magyar film készül Ignác titokzatos útjáról Magyar film készül Ignác titokzatos útjáról
  • A gyerektábor, amely felért egy börtönkísérlettel A gyerektábor, amely felért egy börtönkísérlettel
  • Különös szeánszok egy budai villában Különös szeánszok egy budai villában

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr797847410

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

Hallgasd a Kultúrpart műsorát a Trend FM-en! Minden szerdán 16-18h között várunk benneteket!

trendfm_logo_subhead.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. A forradalom egy holland fotós szemével
  6. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  7. Meztelenség és anatómia
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

versverseny-banner-2021.png

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard