Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Kegyetlenségek Isten nevében

Kegyetlenségek Isten nevében

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2011. 01. 12.
Exkluzív interjút adott Jennifer Lopez
2025-05-22 09:12:01

Otthonából üzent a magyar rajongóknak a hamarosan Budapesten koncertező világsztár. Új album, új film, új

Ingyenesen megtekinthető új kiállítás a PaperLab Galériában
2025-05-21 10:29:17

A Divatja múlt című kiállításon Schäffer Zsuzsa fekete-fehér divatfotóit láthatjuk, melyek 1990 és 2001

JJ megnyerte az Eurovíziós Dalfesztivált, melyben a Budapest Scoring Orchestra is közreműködött
2025-05-20 09:10:38

A mindössze 23 éves, osztrák-filippínó kontratenor, JJ, a „Wasted Love" című balladájával elsöprő

Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban
2025-05-19 15:30:44

A Barabás Villa kertjében idén nyáron valódi színházi ünnep bontakozik ki – minden este más világ, más

további bejegyzések a szerzőtől »

1996, Algéria. Hét lefejezett francia trappista szerzetes holtteste kerül elő az algíri hegyvidékről.

Arra, hogy melyik szervezet rabolta el, majd végezte ki a papokat, a mai napig nem derült fényt.

Xavier Beauvois filmje ezt a tragédiát dolgozza fel. A mozi alapötlete Etienne Comartól, a film producerétől származik, aki 1996 óta kutatja a mészárlás okait, ő juttatta el a félig kidolgozott forgatókönyvet Beavuoishoz. A forgatást 2009-en kezdték Marokkóban, és alig két hónapig tartott.

A film a vallás emberekre gyakorolt erejét vizsgálja. A szerzeteseknek hatalmas döntést kell meghozniuk, hagyják el kolostorukat és térjenek vissza Franciaországba, vagy maradjanak a polgárháború sújtotta Algériában, és ezzel lényegében ítéljék halálra magukat. A szerzetesek végül Istenre bízzák a döntést - és maradnak.

A vezetőjük, Christian, akit Lambert Wilson jelenít meg, erős egyéniségével egyértelműen kiemelkedik társai közül. Határozottan irányítja a rendet, jó kapcsolatot épít ki a helyi muszlim vallási vezetőkkel, és a falu lakóival is. Wilson játéka szinte a vászonra tapasztja a néző szemét. Arcának egyetlen mozdulata kifejezőbb, mint számtalan mondat. A film amúgy sem bővelkedik párbeszédekben, inkább Christian tanításai és vallásos énekek hangzanak el.

A filmben értelmet nyer a „kevesebb több” mondás. A kameramunka minimális, ám éppen ebben rejlik a film erőssége. Beauvois nem sokkolja a szemünket hirtelen vágásokkal és őrült fényekkel, minden lassú és letisztult, a kamera legtöbbet a színészek arcán időzik el.

A 83 éves Jacques Herlin, aki a legidősebb testvért, Amédéé-t játssza, kétségkívül élete alakítását nyújtja. Mimikájával egyszerre interpretálja a belenyugvást, a félelmet és a bölcsességet. A mosoly pedig, amely mindig a szája szélén bujkál, egyszerre fejezi ki keresztény szelídségét és palástolt fájdalmát.

A történet során a szerzetesek múltját is lassan megismerjük. Franciaországban a szerzetesek élete megrekedt, többre vágytak annál, hogy csak áldoztassanak és keresztelőket tartsanak. Michael Londsale zseniális karaktere, Luc, a kolostor orvosa, a falu minden lakója hozzá fordul mind testi, mind lelki panaszaival. Egy falubeli fiatal lánnyal folytatott beszélgetése során kiderül, hogy Luc megtapasztalta világi életet, a szerelmet, és egész addig a napig így élt, míg az Igaz Szerelem rá nem talált, és csatlakozott a rendhez. (Az nem derül ki, hogy mikor, és hogy miért döntött így.)

A film egyik legmegrendítőbb pillanata, mikor a szerzetesek utolsó együtt elköltött vacsorájánál (a jelenet kísértetiesen hasonlít Da Vinci festményéhez) felcsendül Csajkovszkij művének, a Hattyúk tavának nyitánya, egy a konyhapulton lévő ősöreg kazettás magnóból. Ahogy a szerzetesek együtt fogyasztják el a bort, a kamera lassan végigpásztázza az arcukat. A képsorokból áradó fájdalom és a szinte vibráló erő megmagyarázhatatlan érzéseket kelt a nézőben.


Az Emberek és Istenek az egyszerűséggel operál: a minimalista képi világ és a csekély párbeszéd mellett a kiemelkedő színészi munka adja meg a film varázsát.

Ahogy Luc testvér írja egy levelében: „ Az ember akkor cselekszi a legszörnyűbbeket, mikor a vallás nevében cselekszik.” Beauvois ezt mutatja be filmjében – talán kissé eltúlzottan – mikor az emberi mivoltukból kivetkőzött radikális muszlimokat állítja szembe a mindig szerény trappista keresztényekkel. Ez az éles párhuzam néhány francia muszlim közösségben visszhangot váltott ki, ám a rendező magyarázata után, miszerint a valós eseményeket több ponton nem követte, inkább a saját elképzelését szőtte bele a filmbe, a por hamar elült.

Az Emberek és Istenek a 2010-es Cannes-i Filmfesztiválon elnyerte a Grand Prix-díjat, amely a szemle második legrangosabb elismerése, ezenkívül az Európai Filmfesztiválon a Legjobb Film és Legjobb operatőr kategóriában is jelölték.

Franciaországot az Emberek és Istenek képviseli legjobb külföldi film kategóriában a 83. Oscar Gálán.

A filmet itthon január 27-től vetíti a Cirko-Gejzír művészmozi.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Katolikus Film Vallás Oscar Cannes Európai filmipar Muzulmán

Ajánlott bejegyzések:

  • Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez
  • Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet
  • Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben
  • Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen
  • Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr787886758

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard