Vasárnap este kiderül, hogy A közösségi háló vagy A király beszéde tetszett-e jobban az Amerikai Filmakadémia tagságának. A 83. hollywoodi Oscar-gála számos high-tech izgalmat is kínál.
A trendet meghatározni igyekvő elemzők a modernség és a hagyomány, illetve egy fiatal és egy idősebb nemzedék egymásnak feszülésében látják az idei Oscar-gála fő jellemzőjét. Mindeközben a közönség kegyeiért harcoló Filmakadémia minden high-tech módszert bevet, hogy a ceremóniának többé ne legyenek titkai a díjátadót az éteren át követő nézők előtt.A tavalyi közvetítés mintegy 42 millió amerikait ültetett a képernyők elé, nem beszélve a népszerű műsor iránt világszerte érdeklődő milliókról. Mint Tom Sherak, a Filmakadémia elnöke csütörtökön bejelentette, a testület 2020-ig meghosszabbította szerződését az ABC tévétársasággal, így a csatorna idén 46. alkalommal sugározza az Oscar-show-t.
A statisztikák szerint minél több a kasszasiker az Oscar-jelölt produkciók között, annál többen kíváncsiak a ceremóniára. A csúcsot a Titanic jelölése állította fel: 1998-ban 57 millióan követték figyelemmel James Cameron romantikus drámájának megdicsőülését.
A verseny kiszélesítése és a műsor izgalmasabbá tétele érdekében a legjobb film kategóriába jelölhető alkotások számát tavaly emelte tízre a Filmakadémia. Az idei mezőnyből a szakértők egyértelműen A király beszéde című brit történelmi drámát és a Facebook születéséről szóló A közösségi portál című produkciót tartják a legesélyesebbnek a díjra.
A legjobb színész szobrát már szinte az összes elemző A király beszédében a dadogós VI. Györgyöt alakító Colin Firth kezében látja. A színésznők esetében nagyobb a megosztottság: Natalie Portmannek a Fekete hattyúban nyújtott játékát mindenki dicséri, de sok érv szól Annette Bening mellett is, aki egy leszbikus családi vígjáték (The Kids Are All Right) főszerepével aratott sikert. Többek között az is a malmára hajtja a vizet, hogy már háromszor távozott üres kézzel az Oscar-gáláról.
A rendezőknél A közösségi hálót jegyző hollywoodi veterán, David Fincher és a csaknem ismeretlen brit Tom Hooper (A király beszéde) a favorit. Az Oscarra nevezett több tucatnyi külföldi filmből a mexikói Biutiful, a Kynodontas című görög, a Golden Globe-díjas Egy jobb világ című dán, az Incendies című kanadai és a Hors-la-loi című algériai produkció maradt versenyben.
Az Oscar-show producerei már jóval a jelölések bejelentése előtt bemutatták a műsor házigazdáit, a két ifjú színészt, Anne Hathawayt és James Francót, akik pörgős és fesztelen produkciót ígértek sok vidámsággal, ugyanakkor Hollywood hagyományainak megtartásával.
"Egy kicsit fiatalos, egy kicsit régi vágású" – jellemezte a műsort Franco, a 127 óra sztárja, aki maga is jelölt a legjobb színész kategóriájában. "A show java kifejezetten arról szól, hogy minél több új néző csatlakozzon, de a filmtörténet nagy öregjei előtt is tisztelgünk. Anne-nel valamiféle híd szerepet töltünk majd be a fiatalabb és az idősebb generáció között."
Fiatalság és tapasztalat, ismerősök és először látott arcok kavarognak a fontos kategóriákban. Vannak köztük korábbi Oscar-jelöltek – Nicole Kidman (Rabbit Hole), Javier Bardem (Biutiful), Jeff Bridges (A félszemű), Geoffrey Rush (A király beszéde) –, és "első bálozók", mint Jesse Eisenberg (A közösségi háló), Jackie Weaver (Animal Kingdom), valamint a Winter's Bone szereplői, Jennifer Lawrence és John Hawkes.
Az epizódalakítások mezőnyében A harcos két szereplője, Christian Bale és Melissa Leo tűnik befutónak. A színésznőnek jelentős a szurkolótábora, de nem hagyható figyelmen kívül, hogy ebben a kategóriában szívesen honorálja a Filmakadémia a gyerekszínészek teljesítményét, és A félszeműben megismert Hailee Steinfeld játéka sokakban megragadt.
A vasárnap esti gála leglélegzetelállítóbb percét a legjobb film díjának kiosztása szerzi majd. A 12 Oscar-díjra jelölt A király beszéde kétségkívül a legnagyobb esélyes.
"A film azért olyan jó, mert megannyi tehetséges ember munkájának mozaikjából áll össze, és legtöbbjüket jelölték is" – jelentette ki Helena Bonham-Carter, aki VI. György feleségét alakította a kosztümös produkcióban, amivel ő is kiérdemelte az Oscar-jelölést.
A közösségi háló ezzel szemben velejéig mai történet, amely mögött azonban egy egész világot átszövő fenomén, a Facebook népszerűsége áll.
A Filmakadémia idei mottója - You're Invited (Meghívott vagy) - minden ízében azt az igyekezetet tükrözi, hogy leszámoljon az Oscar-titkokkal, és nyomon kövesse a vörös szőnyegen felvonuló sztárok minden lépését, attól kezdve, hogy a hollywoodi Kodak Színház előtt kiszállnak limuzinjaikból, egészen a gálaestet követő hivatalos Oscar-bálig. A show a Facebookkal és a Twitterrel felfegyverkezve elsősorban a fiatalságot akarja megnyerni és minél jobban bevonni, a műsor virtuális részesévé tenni.
"Széthúzzuk a függönyt és megengedjük a nézőknek, hogy valóban átérezzék, milyen is egy Oscar-éjszaka" – fogalmazott Ric Robertson, a Filmakadémia közösségi média-felelőse.
A Facebookra folyamatosan pakolják fel a sztárfotókat a gáláról, és bármilyen váratlan eseményről, ami a kamerák mögött történik, a Twitteren a hollywoodi filmcsillagok rokonai szólalnak meg.
A show további újítása két tucatnyi kamera, amely az Oscar-est színfalai előtt és mögött pásztáz, és folyamatos képet ad mindazoknak, akik a Filmakadémia honlapján nem sajnálják érte az öt dolláros "belépőt". További hat 360 fokos képet nyújtó kamera az Oscar-díjasok tiszteletére rendezett Kormányzók báljába és az Oscar-szobrok gravírozásába enged betekintést.
Forrás: MTI