A világpiacra tör egy magyar hajóépítő. A kápolnásnyéki üzemben egyedi eljárással készítenek versenyhajó árbócokat.
A székesfehérvári Paulovits Dénes a Balatonnál nőtt föl, szüleinek ott volt nyaralója. Gyerekkora óta versenyzett - és jó vitorlás versenyző akart lenni. Ehhez azonban komoly pénz kellett volna, ami nem volt. A fiatalember akkor maga próbálta fejleszteni a hajóját. Amikor az első vitorlást eladta, újat épített, akkor már kicsit jobb szerszámokkal. Mint mondja, semmi már nem érdekelte, csak a hajóépítés.A jövedelmezőbb túrahajó készítés helyett a versenyhajó építést választotta. "Nem volt ez tudatos lépés, egyszerűen ez érdekelt" - nyilatkozza.
A nagyapja csavarhúzójával indult a sufniból, és mára lett egy viszonylag nagy cége, egy 3600 négyzetméteres új műhellyel. Hívták külföldre is, de nem akart elmenni az országból, pedig, mint mondta „egy hajóépítőnek nagy csábítás az, ha a szárazföld közepéről odahívják a tenger mellé dolgozni”.
Külföldi ismertségét az alapozta meg, hogy találkozott Russell Coutts többszörös Amerika Kupa-győztes, korábbi olimpiai bajnok új-zélandi vitorlázóval. A világ egyik leghíresebb és legsikeresebb vitorlázója hajója megépítésére keresett vállalkozókat, a magyar szakember cége pedig pályázott az árboc készítésének jogára.
A magyar vállalkozás speciális árbocokat fejlesztett ki. Voltak a fa árbocok, majd az alumínium árbocok, és már megjelentek a tartósabb és könnyebb karbonból készült árbocok is. A karbon árboc azonban azért nem terjedt el, mert nagyon egyedi tervezésűek, sokáig tart és sokba kerül a gyártása. A magyar vállalkozó azonban kifejlesztett egy olyan technológiát, amellyel gyorsan és olcsón lehet ezeket gyártani. "Most egy nagyon nagy durranásra készülök a karbon árbocokkal, hogy tömegesen kiszorítsák az alumínium árbocot - fogalmazott Paulovits Dénes, aki azt mondja: ebben a technológiában a világszínvonal fölött vagyunk picivel.
Forrás: Hirado.hu