Az Auschwitz-rekviem nagyszabású programsorozat, melynek társadalmi jelentősége európai és magyar vonatkozásban is kiemelkedő, a holokauszt roma áldozataira hívja fel a figyelmet.
A Frankfurt am Main-i Roma és Szinti Filharmonikus Zenekar öt európai nagyvárosban – Amszterdam, Frankfurt, Krakkó és Prága után – Budapesten adja elő a holland szinti zeneszerző, Roger Moreno Rathgeb által komponált Rekviemet.A koncertet Budapesten 2012. november 6-án, 19.30 órakor a Művészetek Palotájában (MÜPA) láthatja a közönség.
Az Auschwitz Rekviem monumentális, zenében, filmben, képzeletben és szavakban egyaránt. Része annak a pillanatnak, amely bemutatja a zsidó, a roma, a szinti és más áldozati csoportokat a jelen európai fejlődés fényében. Élő bizonyíték a kultúra hatalmára a diszkrimináció és a kirekesztés felett.
Az esemény az Auschwitz Rekviem (2009) zeneművön alapszik, amelyet a holland szinti-roma zeneszerző, Roger 'Moreno' Rathgeb komponált. A Rekviemet a Frankfurt am Main-i Roma és Szinti Filharmonikus Zenekar adja elő, a roma Riccardo M. Sahiti vezényletével. Az előadás kiállításokkal, beszélgetésekkel, film és dokumentumprogramokkal egészül ki.
Célkitűzések
A Rekviemet egy szinti zenész komponálta, de minden auschwitzi áldozatnak emléket kell állítania. Közelebbről az a cél, hogy azokban az európai országokban, amelyek a koncert helyszínéül is szolgálnak, ösztönözzék a zsidó és roma/szinti szervezeteket arra, hogy megemlékezzenek a náci népirtásról.
Körülbelül 500.000 romát és szintit gyilkoltak meg a nácik; az ő történetük a tágabb nyilvánosság számára alig ismert. A romák és a szintik az Európai Unió legnagyobb kisebbsége és számos országban jelenleg is súlyos diszkrimináció, deportálás, gyilkosságok és pogromok áldozatai.
Az Auschwitz-rekviem egy nagy erejű vallomás az emberi szenvedésről.
Az általános cél, amelyhez a projekt hozzá kíván járulni: tudatára ébreszteni annak a tragédiának, amely a romákat és szintiket a náci rezsim alatt érte.
Ennek indoka: 'az elfeledett holokauszt' tudatosítása lényeges ahhoz, hogy le tudjuk küzdeni a mai cigányellenességet Európában.
A Rekviem megírása
A zeneszerző, Roger ‘Moreno’ Rathgeb 'Auschwitza' olyan erős érzelmekre épít, mint a félelem, magány, szenvedés, remény és kétségbeesés, és felveti azt a kérdést, hogy mindez mit jelent. Kétségbeesett lelkek milliói rettentő megpróbáltatáson mentek keresztül és nehéz próbatételnek voltak kitéve súlyos körülmények között – először becsapták, megalázták és megkínozták, végül brutálisan elpusztították őket.
Az auschwitzi megsemmisítő táborban tett látogatás mély benyomást tett a zeneszerzőre: Azután a halott lelkek hangjai sikoltottak a hamvakkal telített földből a látogató fülébe, majd segélykérő kezek ragadták torkon. A szerző arra a meggyőződésre jutott: Ha mindez valóban Isten akaratából történt, meg vagyok róla győződve, hogy mai szabadságunkat mindezeknek a megkínzott lelkeknek köszönhetjük. A legmélyebb vágya, hogy ezt a rekviemet alázattal és hálával, ezen lelkeknek ajánlja.
Ezzel a rekviemmel nemcsak emléket akar állítani a halottaknak, hanem megpróbál létrehozni egy élő emlékművet a megbékélés és kölcsönös tisztelet jegyében, bizonyítva, hogy ezek az emberek nem haltak meg hiába. A mű megírásának harmadik oka, hogy a zeneszerző a szintik és romák nevében zenével akar hozzájárulni ahhoz, hogy emléket állítsunk az áldozatoknak.
A latin szöveg a semlegessége miatt tökéletes hordozója a zenei kifejezésnek. A vallási áthallás lényegtelen, mert a szöveget minden kultúra a maga hite szerint értelmezheti.
A zeneszerző Roger ‘Moreno’ Rathgeb (NL)
Az Auschwitz Rekviemet a holland szinti zenész, Roger 'Moreno' Rathgeb szerezte. Ahogy sok más szinti zenész, ő is autodidakta, de később megtanulta a karmesterséget és elkezdte saját műveinek komponálását. Néhány évvel ezelőtt úgy döntött, hogy ír egy rekviemet az auschwitzi áldozatok emlékére: egy 60 perces kompozíciót szimfonikus zenekarra, kórusra és szólóénekesekre. Pár évvel ezelőtt kezdte el a mű komponálását, de amikor Auschwitzba látogatott, az érzések túl fájdalmassá váltak és komoly szerzői válságot okoztak. 2007 végén a International Gipsy Festival kérte fel a teljes mű megírására, hogy bemutathassák különböző európai városokban. Ez a felkérés megtisztelő és inspiráló volt számára. 2009 közepére befejezte a Rekviemet.
A karmester Riccardo M. Sahiti (RS)
A roma zenész, Riccardo M. Sahiti, Prof. Stanko Sepic tanítványaként tanult zenét és karmesterséget a belgrádi Faculty of Musical Arts- ban, ahol 1990-ben diplomázott. Tanulmányait folytatta a moszkvai P.I. Tchaikovsky Konzervatóriumban Opera- és Szimfonikus karmester szakon Yuri Ivanovic Simonov tanítványaként, és a Zene- és Előadásművészetek Akadémiáján Frankfurt am Mainban Prof. Jiri Starek alatt.
A mesterszakon Jorma Panula és Eötvös Péter hallgatója volt. Mint karmester tapasztalatokat szerzett a Belgrádi Rádió Szimfonikus Zenekaránál és Magyarországon, a Savaria Szombathely Szimfonikus Zenekarnál is.
Olyan zenekarok élén is állt, mint a Belgrádi Filharmonikusok és Katowicében a Sziléziai Filharmonikusok. Riccardo M. Sahiti 2002 óta a Roma és Szinti Filharmonikusok művészeti igazgatója és karmestere.
Az orgonista Jan Raas (NL)
Jan Raas tanult többek között Piet Keevel az amszterdami Zenei Kollégiumban, ahol kitüntetéssel kapta meg zenei diplomáját, mint szóló orgonaművész, külön elismeréssel az improvizatív képességéért. Elnyerte az Eugène Calkoen díjat is, majd 1974-ben megnyerte a Nemzeti Improvizáció Versenyt Bolswardban. 1977-ben a Kiválóság Díját adományozta neki az amszterdami Sweelinck Zenei Akadémia. Ezen kívül három egymást követő évben megnyerte a Nemzetközi Orgona Versenyt Harlemben: 1975-ben, 1976-ban és 1977-ben.
Jan Raas otthonosan mozog a régi hangszerek világában (Alkmaar, Róma, Zaragoza, Roskilde) és a romantikus/szimfonikus orgonák körében (Riga, Budapest, Yokohama, az Amsterdami Concert- gebouw).
Jan Raas az orgona és az orgona-improvizáció szenior oktatója az Utrechti Zeneiskolában és 1972 óta orgonistája a Mózes és Áron Templomnak Amszterdamban.
A zenekar: Frankfurt am Main-i Roma és Szintó Filharmonikus Zenekar (D)
A zenekar 2002-ben alakult azzal a céllal, hogy szinti és roma kultúrában gyökerező zenei darabokat mutasson be.
A zenekar hivatásos roma és szinti zenészekből áll, akik cseh, német, magyar és román zenekarokban játszanak.
2011 szeptemberében Bonnban egy fontos és nagyra becsült eseményen, a Beethovenfest-en játszottak, ahol a világ minden tájáról érkező kitűnő zenekarok jelentek meg.
A koncertet megelőző héten dokumentumfilm fesztivált rendez az Alapítvány az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A kiemelkedő alkotások a holokauszt, illetve a huszadik század népirtásainak a közvélemény által kevéssé ismert aspektusait és történeteit mutatják be. A dokumentumfilm fesztivál 2012. október 26. és 28. között kap helyet az Uránia Nemzeti Filmszínházban.
Az összes megrázó rövidfilmet itt tekintheti meg.