Nagy sikerrel szerepel a franciaországi Aix-en-Provence-ban a helyi fesztiválon Baráth Emőke. A magyar énekes Francesco Cavalli Elena című operájának címszerepét alakítja.
A fiatal szoprán 2011-ben több díjat nyert az Innsbrucki Nemzetközi Régizenei Fesztivál Antonio Cestiről elnevezett versenyén, 2012-ben visszahívták Monteverdi Poppea megkoronázása című operájának főszerepére."Az innsbrucki jó szereplésemnek és a svájci Verbier Fesztiválon nyújtott teljesítményemnek része van abban, hogy ennek a különleges produkciónak a címszerepére felkértek Aix-en-Provence-ba" - mondta Baráth Emőke.
Május vége óta naponta két próbával készült a nemzetközi csapat Cavalli Elena című művének július eleji bemutatójára. Az előadásokon Leonardo Garcia Alarcón, az argentin származású, Európában tanult barokk zenei specialista és az általa alapított zenekar, a Cappela Mediterranea játszik, a francia Jean-Yves Ruf rendezte az előadást.
Az Elena cím Szép Helénát rejti, az antik görög mitológián alapuló cselekmény azonban nem az általában ismert vonalat követi, sokkal bonyolultabb annál - jegyezte meg az énekesnő. A darabot nagy várakozás előzte meg, mert az Elena szenzációs operatörténeti felfedezés.
A Monteverdi-tanítvány Francesco Cavalli számára Giovanni Faustini velencei impresszárió írta az Elena librettóját. Faustini halála miatt Nicolo Minato fejezte be a szövegkönyvet. Az operát 1659. december 26-án mutatták be a velencei Teatro San Cassianóban, amelyet Faustini fivére, Marco igazgatott. A San Cassiano megnyitásáig az operákat hercegi udvarokban, zárt körben játszottak. Ez a velencei ház tekinthető a mai, széles közönség számára nyilvános első operának, az Elenát pedig az első valóban komikus operának.
AZ öt és fél óra hosszúságú művet három óránál rövidebbre Kristin Kane amerikai zenetudós dolgozta át.
A Financial Times-ban Patrick Berger valamennyi fiatal előadót dicsérte, de kiemelte Baráth Emőke és partnere, a romániai származású kontratenor, Valér Barna-Sabadus játékának intelligenciáját. Külön kitért Baráth Emőke hangjának és alakjának karcsúságára. A Le Monde Az érzékiség csodája című cikkben egyenesen mámorítónak nevezte a magyar szopránt, a Le Figaro kritikusa szerint Baráth Emőke "a megtestesült csábítás".
Teseo szerepében Szigetvári Dávid vár bemutatkozásra az Elenában. A fesztivál Rigoletto-előadásain Bretz Gábor énekelte Sparafucile szerepét. Baráth Emőke a Magyar Állami Operaház első premierjén, szeptember 19-én Verdi Falstaffjában Nanetta szerepét játssza.
Magyarországon legközelebb a fertőszentmiklósi templomban hallható, ahol Az évszakok című Haydn-oratórium egyik szólistája lesz Vashegyi György vezényletével.
Forrás: MTI