Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Magyar gettófalak Párizsban

Magyar gettófalak Párizsban

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2014. 04. 11.
JODOKCELLO, a svájci crossover csellista Budapesten
2025-05-09 10:47:20

Jodok Vuille - ismertebb nevén JODOKCELLO - a klasszikus crossover új szenzációja, aki most először jön

Szárnyakat adni a jövőnek
2025-05-08 18:00:00

Folyamatosan eleget téve az egyre bővülő nemzetközi érdeklődésnek is, a MÁNE a hazai közönségre

Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás
2025-05-07 18:00:00

A MÜPA színpadán bemutatott zenés irodalmi utazás ezúttal az általános iskola alsó tagozatosainak szólt –

Két hangon
2025-05-07 09:57:00

A Várfok Project Room következő kiállításaként két generáció, két médium és két világ mégis egy, az

további bejegyzések a szerzőtől »

A budapesti gettófalakról készült fotótárlattal, valamint a vészkorszakkal foglalkozó művészeti alkotásokból összeállított kiállítással emlékezik a Párizsi Magyar Intézet a magyar holokauszt hetvenedik évfordulójára.

A kulturális központ földszinti kiállítótermében csütörtök este megnyílt Gettófalak című tárlaton Martin Fejér fotósnak az egykor kirekesztésre használt falaknak a mai napig megmaradt és a bérházak között szabadon megtekinthető maradványairól készült költői fotósorozata látható.

Fotó: Martin Fejér
A pesti gettó területét, Budapest zsidó lakosságának kényszerlakhelyét 1944 novemberében egy belügyminiszteri rendelet jelölte ki a Dohány utca, Nagyatádi Szabó (ma: Kertész) utca, Király utca és Károly körút vonalát követő határokkal. A gettót fallal kerítették körbe, amely a háztömbökön belül húzódott. Az elkerítésre sok esetben a telekhatárokon álló XIX. századi tégla- és kőfalakat használtak fel úgy, hogy a falat vaskampókkal, többsoros szögesdróttal egészítették ki. Ahol fal nem volt, oda palánkkerítést emeltek. A gettót 1944. december 10-én zárták le, az alig 0,3 négyzetkilométeres területen csaknem 70 ezer ember élt nyomasztó zsúfoltságban, éhezve, fagyoskodva és állandó rettegésben, főleg gyermekek, nők és öregek. Közülük több ezren nem érték meg a gettó három hónappal későbbi felszabadulását.

A PMI emeleti kiállítótermében látható kiállítás a holokauszt és a porrajmos (a roma holokauszt) emlékezetét vizsgálja a magyar művészetben 1945 és 1989 között. A Véri Dániel művészettörténész válogatásában bemutatott alkotások nem a vészkorszak ideje alatt készültek, hanem azt évekkel később, kritikai nézőpontból dokumentálták. Mégpedig egy olyan időszakban, amikor a holokauszt kifejezés használata Magyarországon még nem volt bevett.

A kiállított művek legtöbbje 1948-as kommunista hatalomátvétel után, de a rendszerváltás előtt készült, abban a korszakban, amikor az állami emlékezetpolitika a "fasizmus elleni küzdelemre", annak "hőseire" és "mártírjaira" helyezte a hangsúlyt, szándékosan figyelmen kívül hagyva az áldozatok zsidó és cigány származását. Ennek az emlékezetpolitikának volt hordozója Magyarországon - többé-kevésbé egészen az 1989-es rendszerváltásig - számos emlékmű és emléktábla.

Kemény György: Gerekkori önarckép, 1968
A fiatal kurátor válogatása azonban cáfolja a holokausztot övező csend mítoszát, de legalábbis módosítja az összképet: rámutat arra, hogy az állami emlékezetpolitika és a hivatalos közbeszéddel szemben létezett egy kritikai magánemlékezet és művészeti emlékezet. Ennek egyik legemblematikusabb példája Berczeller Rudolf Rezsőnek 1958-ban egy pályázatra készült, de nem díjazott, agyagvégtagokból összeálló mauthauseni emlékműterve.

A kiállításon egyébként nagy hangsúlyt kaptak a korai, kritikai szemléletű művek, amelyek a kérdést övező hallgatást megtörve teremtették meg a holokausztról szóló művészeti diskurzus lehetőségét. A művészek elsősorban megélt tapasztalataik és személyes vagy családi történeteik felhasználásával nyúltak a témához, műveik nyilvánossága azonban a korszakban - különösen a hivatalos emlékezetpolitika emlékműveivel összevetve - korlátozott volt.

Kemény György grafikustól két alkotás is látható: önironikus és távolságtartó megközelítése a kurátor szerint a Nobel-díjas Kertész Imrének ugyanebben az időszakban született Sorstalanság című regényének hangvételével állítható párhuzamba.

Anna Margit, Bálint Endre, Berczeller Rudolf Rezső, Böröcz András, Erdély Miklós, Kemény György, Major János, Román György, Rozsda Endre és Szenes Zsuzsa képzőművészeti alkotásai mellett a tárlaton szerepelnek a holokauszt-emlékezet csomópontjait jelentő filmek is: Fábri Zoltán, Gazdag Gyula és Lojko Lakatos József rendezései.

A kiállított művek közgyűjteményekből és magángyűjteményekből származnak, nagyrészük ritkán látható, az 1945 és 1989 közötti holokauszt-emlékezet kontextusában pedig most kerülnek először a nagyközönség elé.

A tárlatok május 24-ig tekinthetők meg a Párizsi Magyar Intézetben.

Forrás: Hirado.hu

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Fotó Párizs Kiállítás Évforduló Holokauszt Magyarok Képző

Ajánlott bejegyzések:

  • Budapest FotóFesztivál No.9. Budapest FotóFesztivál No.9.
  • Képekbe zárt haza Képekbe zárt haza
  • A sarkvidéki éjszaka csillagai A sarkvidéki éjszaka csillagai
  • Pi­xel és folk­lór Pi­xel és folk­lór
  • Ingyenes fotókiállítás nyílik a "Nekem a BudaPart...!" pályázat nyertes képeiből Ingyenes fotókiállítás nyílik a "Nekem a BudaPart...!" pályázat nyertes képeiből

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr627932778

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard