Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Magyar gettófalak Párizsban

Magyar gettófalak Párizsban

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2014. 04. 11.
Magyar dallamok Japánban - A Cimbaliband sikere Oszakában
2025-07-03 18:13:45

A magyar népzene különleges hangzása, a cimbalom egyedisége és a Cimbaliband szenvedélye ragadta magával a

A nyár ritmusai a BJC-ben
2025-07-02 08:17:33

A Budapest Jazz Club nyáron is gondoskodik arról, hogy a jazzrajongók ne maradjanak élmények nélkül.

Családi titkok, közéleti drámák – A Pulszky-levelezés feltárja a múltat
2025-07-01 11:56:45

A Pulszky család 1867 és 1911 között íródott 331 levele nem csupán személyes vallomásokat és meghitt

Macifröccs-himnusz született: BÖBE és NEON LEON közös dala hódítja meg a nyarat
2025-06-30 11:54:28

A málnás fröccs frissítő élményét idézi meg a „Buborékok” című dal, amely az Artisjus Songbook Camp

további bejegyzések a szerzőtől »

A budapesti gettófalakról készült fotótárlattal, valamint a vészkorszakkal foglalkozó művészeti alkotásokból összeállított kiállítással emlékezik a Párizsi Magyar Intézet a magyar holokauszt hetvenedik évfordulójára.

A kulturális központ földszinti kiállítótermében csütörtök este megnyílt Gettófalak című tárlaton Martin Fejér fotósnak az egykor kirekesztésre használt falaknak a mai napig megmaradt és a bérházak között szabadon megtekinthető maradványairól készült költői fotósorozata látható.

Fotó: Martin Fejér
A pesti gettó területét, Budapest zsidó lakosságának kényszerlakhelyét 1944 novemberében egy belügyminiszteri rendelet jelölte ki a Dohány utca, Nagyatádi Szabó (ma: Kertész) utca, Király utca és Károly körút vonalát követő határokkal. A gettót fallal kerítették körbe, amely a háztömbökön belül húzódott. Az elkerítésre sok esetben a telekhatárokon álló XIX. századi tégla- és kőfalakat használtak fel úgy, hogy a falat vaskampókkal, többsoros szögesdróttal egészítették ki. Ahol fal nem volt, oda palánkkerítést emeltek. A gettót 1944. december 10-én zárták le, az alig 0,3 négyzetkilométeres területen csaknem 70 ezer ember élt nyomasztó zsúfoltságban, éhezve, fagyoskodva és állandó rettegésben, főleg gyermekek, nők és öregek. Közülük több ezren nem érték meg a gettó három hónappal későbbi felszabadulását.

A PMI emeleti kiállítótermében látható kiállítás a holokauszt és a porrajmos (a roma holokauszt) emlékezetét vizsgálja a magyar művészetben 1945 és 1989 között. A Véri Dániel művészettörténész válogatásában bemutatott alkotások nem a vészkorszak ideje alatt készültek, hanem azt évekkel később, kritikai nézőpontból dokumentálták. Mégpedig egy olyan időszakban, amikor a holokauszt kifejezés használata Magyarországon még nem volt bevett.

A kiállított művek legtöbbje 1948-as kommunista hatalomátvétel után, de a rendszerváltás előtt készült, abban a korszakban, amikor az állami emlékezetpolitika a "fasizmus elleni küzdelemre", annak "hőseire" és "mártírjaira" helyezte a hangsúlyt, szándékosan figyelmen kívül hagyva az áldozatok zsidó és cigány származását. Ennek az emlékezetpolitikának volt hordozója Magyarországon - többé-kevésbé egészen az 1989-es rendszerváltásig - számos emlékmű és emléktábla.

Kemény György: Gerekkori önarckép, 1968
A fiatal kurátor válogatása azonban cáfolja a holokausztot övező csend mítoszát, de legalábbis módosítja az összképet: rámutat arra, hogy az állami emlékezetpolitika és a hivatalos közbeszéddel szemben létezett egy kritikai magánemlékezet és művészeti emlékezet. Ennek egyik legemblematikusabb példája Berczeller Rudolf Rezsőnek 1958-ban egy pályázatra készült, de nem díjazott, agyagvégtagokból összeálló mauthauseni emlékműterve.

A kiállításon egyébként nagy hangsúlyt kaptak a korai, kritikai szemléletű művek, amelyek a kérdést övező hallgatást megtörve teremtették meg a holokausztról szóló művészeti diskurzus lehetőségét. A művészek elsősorban megélt tapasztalataik és személyes vagy családi történeteik felhasználásával nyúltak a témához, műveik nyilvánossága azonban a korszakban - különösen a hivatalos emlékezetpolitika emlékműveivel összevetve - korlátozott volt.

Kemény György grafikustól két alkotás is látható: önironikus és távolságtartó megközelítése a kurátor szerint a Nobel-díjas Kertész Imrének ugyanebben az időszakban született Sorstalanság című regényének hangvételével állítható párhuzamba.

Anna Margit, Bálint Endre, Berczeller Rudolf Rezső, Böröcz András, Erdély Miklós, Kemény György, Major János, Román György, Rozsda Endre és Szenes Zsuzsa képzőművészeti alkotásai mellett a tárlaton szerepelnek a holokauszt-emlékezet csomópontjait jelentő filmek is: Fábri Zoltán, Gazdag Gyula és Lojko Lakatos József rendezései.

A kiállított művek közgyűjteményekből és magángyűjteményekből származnak, nagyrészük ritkán látható, az 1945 és 1989 közötti holokauszt-emlékezet kontextusában pedig most kerülnek először a nagyközönség elé.

A tárlatok május 24-ig tekinthetők meg a Párizsi Magyar Intézetben.

Forrás: Hirado.hu

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Fotó Párizs Kiállítás Évforduló Holokauszt Magyarok Képző

Ajánlott bejegyzések:

  • A sztárok fotósa, a város fia – Szipál Márton előtt tiszteleg Debrecen A sztárok fotósa, a város fia – Szipál Márton előtt tiszteleg Debrecen
  • Tíz időszaki kiállítás nyílik a SopronFesten Tíz időszaki kiállítás nyílik a SopronFesten
  • Ingyenesen megtekinthető új kiállítás a PaperLab Galériában Ingyenesen megtekinthető új kiállítás a PaperLab Galériában
  • Budapest FotóFesztivál No.9. Budapest FotóFesztivál No.9.
  • Képekbe zárt haza Képekbe zárt haza

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr87932778

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard