Több mint ötvenéves Danuviákkal vág neki három magyar férfi a sarkkörön túli területeknek. Ha teljesítik a 10 ezer kilométeres túrát, bekerülnek a Guiness-rekordok könyvébe. A végsebességük 60 kilométer lesz óránként.
Motoros Guinness-rekord felállítására készül három magyar férfi, akik a jövő héten kelnek útra veterán járműveikkel, hogy eljussanak az Északi-sarkkörön túlra. A Rozsdamarók XV. Veteránjármű Találkozója éppen erre a hétvégre esik, a tagok közül pedig többen elkísérik hétfőn a csapatot a magyar határig.A Tapolcához tartozó egykori Diszel községben alapított Rozsdamarók Veteránjármű Egyesülete három tagja Danuvia típusú motorjaikkal a Veszprém megyei településről a norvégiai Nordkappra, vagyis az Északi-fokra akarnak eljutni, amely a kontinentális Európa legészakibb pontja, és jóval túl van a sarkkörön.
A több mint ötvenéves járműveket a résztvevők maguk szerelik össze az egyesület elnöke, Mohos Csaba garázsában. Mindhárom motort korhűen felújítják, még a festést is gyári színkód alapján készítik. Az alkatrészeket baráti felajánlásokból és veterán börzékről szerezték be.
Az Északi Fény Danuvia Túra nevű utazás során csaknem 10 ezer kilométert kell megtenniük a Guinness-rekord felállításához. A túra ötlete a rozsdamarók elnökének, Mohos Csabának a fejéből pattant ki. Még gyerekkorában egy hosszú téli estén az Autó-Motor című újságot lapozgatva olvasta, hogy valaki Danuviával egészen Nordkappig jutott. Ez beindította az ő fantáziáját is. A példaadó Bús Antal mezőgazdász volt, aki 1968-ban elhatározta, feleségével együtt meghódítja az Északi-fokot, méghozzá egy 125 köbcentiméteres motorkerékpárral. A több mint 8600 kilométeres Magyarország-Skandinávia-Magyarország távolságot kicsit több mint egy hónap alatt járták meg.
Mohos Csaba tavaly egy albániai motoros túrán kérte fel útitársnak két régi barátját. A 33 éves Schenek Balázs az előzményekről azt mondta, soha az életében nem akart Danuviát venni, de aztán az albániai túrán két és fél perc tanakodás után megígérte, hogy ha hazaértek, akkor még a héten beszerez egy ilyen járművet.
Az ígéretét betartotta, egy időstulajdonos garázsban letakarva tárolt Danuviáját vette meg. Mint hozzátette, a munkahelyén úgy tűnt nehezebb lesz majd sikert elérni, de végül elengedték a túra időtartamára. A csapat harmadik tagja Krejczinger István.
Az utazással a Rozsdamarók Veteránjármű Egyesület 15 éves fennállását ünnepli, és emléket állít a Bús család túrájának 50., valamint a csepeli motorkerékpárgyár bezárásának 40. évfordulójának is.
A Danuvia a Csepel motorok utódjának számított, városi közlekedésre, hétvégi sétamotornak szánták, hiszen alig óránkénti 50-60 kilométer a végsebessége.
A rozsdamarók az út során 13 országot érintenek, számításaik szerint egy jármű 500-600 liter benzint fogyaszt majd. A motorok alacsony végsebessége miatt az autópályákat elkerülik, várhatóan augusztus közepén érkeznek haza.
Forrás: Hirado.hu