Miközben Hollywood - és talán az egész világ - lélegzetvisszafojtva várja, vajon Leonardo DiCaprio megkapja-e idén végre az Oscart, idézzük fel a Filmakadémia tíz legmeglepőbb húzását.
1. 1939 termékeny éve volt Hollywoodnak, gondoljunk csak az Óz, a nagy varázslóra, az Elfújta a szélre, vagy éppen a Mr. Smith Goes to Washingtonra, melyben Jimmy Stewart egy idealista politikust játszott, s akinek sokan már jó előre megelőlegezték az aranyszobrot. Azonban Robert Donat kapta meg azt, a Goodbye Mr. Chipsben játszott, kevésbé emlékezetes főszerepéért. Steward egy évvel később állítólag azért vehette át az Oscart, mert az Akadémia ezzel akarta kiengesztelni.
2. Minden nagy filmrendezőnek van egy alkotása, amihez a nevét fűzik. Valahogy így van ez Orson Wellesszel is, akinek az Aranypolgár (Citizen Kane) című filmjét a BBC minden idők legjobb amerikai filmjének aposztrofálta. A The Observer című brit lap 1941-ben, a premier után „az elmúlt 25 év legizgalmasabb hollywoodi filmjeként” emlegette. A '41-es Oscar-gálán ahányszor kiejtették Welles filmjének címét, a közönség őrült tapsviharba kezdett. Száz szónak is egy a vége: a legjobb filmért nem, „csupán” a legjobb eredeti forgatókönyvért járó aranyszobrot vihette haza Welles.
3. Grace Kelly összesen tizenegy filmben játszott, Alfred Hitchcockkal pedig háromszor dolgozott együtt, köztük a Hátsó ablakban, amivel kivívta mind a szakma, mind a közönség elismerését. Az Oscart mégsem ez a film hozta meg számára, hanem a Vidéki lány. 1955-ben egyébként Judy Garland volt esélyes a legjobb színésznő díjára a Csillag születik című filmben játszott szerepéért, és az NBC annyira biztos volt sikerében, hogy az Oscar estéjén stábot küldött a kórházba, ahol éppen ekkor adott életet fiának.
4. Francis Ford Coppola Keresztapa című filmje volt az első, amely az Egyesült Államokban 100 millió dollárnál is nagyobb profitot termelt. Az ekkor még csak 33 éves rendező joggal érezhette magát csalódottnak, amikor az 1973-as Oscar-gálán mégis Bob Fosse vette át a legjobb rendezőnek járó díjat. A film folytatásáért 1975-ben végre neki ítélték a szobrot, de mégse bírta ki, hogy cinikusan meg ne jegyezze: „Két éve majdnem megkaptam ezt a díjat ugyanennek a filmnek az első részéért.”
5. 1981 szintén a nagy hasraesések (vagy biztonsági játszmák) éve volt az Amerikai Filmakadémia életében. A legnagyobb esélyesnek a Reds bizonyult, mely John Reed újságíró életét dolgozta fel. Ő az egyetlen amerikai, aki a Kremlben van eltemetve. Warren Beatty producerként, rendezőként és főszereplőként egyaránt jegyzi a filmet, és a díjátadót megelőző hetekben mindenki arról cikkezett, hogy el kell vinnie a legnagyobb díjat. Bár nem így lett (a Tűzszekerek kapta meg az elismerést), vesztesnek azért mégsem lehet Beattyt nevezni, hiszen a legjobb rendező díját átvehette.
6. 1993-ban öt kitűnő színésznőt jelöltek a legjobb női mellékszereplő díjára, köztük Vanessa Redgrave-et és Judy Davist. Bár a Vinny az 1ügyű című film tényleg vicces volt, senki se gondolta volna, hogy Marisa Tomei lesz a díjra érdemes. Olyannyira nem, hogy amikor Jack Palance felolvasta a díjazott nevét, többen azt hitték, hogy szándékosan nem a valós nevet olvassa. Az Amerikai Filmakadémiának még évekig bizonygatnia kellett, hogy Tomei volt a legérdemesebb a díjra.
7. Az Oscar történetének egyik szintén dühítő fejezete 1996 volt, amikor mind a szakma, mind a közönség az Apolló 13-nak drukkolt. Bár a NASA sikertelen Hold-expedícióját megörökítő dokudráma megkapta a legjobb vágásért és a legjobb hangért járó díjat, Mel Gibson Rettenthetetlen című filmje végezte a nagytakarítást: a legjobb rendező, smink, operatőr, hangvágás és a legjobb film díját mind bezsebelte.
8. Steven Spielbergnek húsz évébe telt, mire a Schindler listájáért végre aranyszoborral jutalmazták munkáját, azonban egy újabb II. világháborús filmje, a Ryan közlegény megmentése nem hozta a várt sikert. 1994-ben a Szerelmes Shakespeare vitte el a legnagyobb elismerést, amit így az idő távlatából mi is meglepőnek tartunk.
9. Adrian Brody szinte mindenkinek a szívébe lopta magát a Zongorista című filmben nyújtott alakításával, de kevesen gondolták volna, hogy a 2003-ban még csak 29 éves színész hazaviszi a legjobb férfi főszereplőnek járó szobrot. Pedig így lett. De nem azért volt ez meglepő, mert túl fiatal vagy gyenge lett volna, hanem mert abban az évben nem kisebb nevekkel került egy ringbe, mint Michael Caine, Jack Nicholson, vagy Daniel Day-Lewis.
10. Az Amerikai Filmakadémia életében 2006 politikailag is meghatározó volt. A Túl a barátságon és az Ütközések egyaránt súlyos társadalmi problémákra igyekeztek felhívni a figyelmet: az egyik a melegek jogaiért állt ki, a másik a faji és szociális feszültségeket dolgozta fel. A legjobb filmnek járó Oscart végül az Ütközések vitte el, sokak szerint azért, mert az Akadémia nem mert elég progresszív lenni a konzervatív Bush-éra árnyékában, amikor Bush éppen a melegházasság elleni kampányával nyerte meg 2004-ben a választásokat.
Forrás: bbc.com