Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Erről ne akarj lemaradni

Erről ne akarj lemaradni

Becságh Dániel a szerző friss bejegyzései 2019. 10. 24.
Megbocsátható csalás
2022-03-08 20:00:28

Deák Kristóf legújabb alkotásában, Az unoká ban kevés Oscar-díjat érdemlő zsenialitás, de annál több

Itt mindenki hall mindent
2022-02-20 08:15:52

A Spencer szűk távcsövén keresztül példátlanul hatásos betekintést nyerhetünk Diana hercegné életébe és

Az igazi pusztulás az olajfinomító mellett zajlik
2022-02-07 09:53:45

A Red Rocket ben egy egykori pornósztár tér vissza a kisvárosi kilátástalanságba, hogy ott egy még súlyosabb

A világ legátlagosabb harmincévesének kalandjai
2022-01-20 07:31:00

Lehet-e még újat mondani az Y-generáció nyűglődéseiről? A világ legrosszabb embere alapján nem

további bejegyzések a szerzőtől »

A FOMO – Megosztod és uralkodsz annak ellenére az utóbbi idők egyik legjobb magyar filmje, hogy látszólag csak közösségi médiás ökörködésből áll.

A FOMO, azaz a Fear of Missing Out ("félelem, hogy lemaradsz valamiről") kifejezése az elmúlt néhány évben terjedt el, és azt az érzést írja le, amikor a közösségi média-használókat már-már rettegéssel tölti el, ha néhány órát nem csekkolják az internetet, hiszen bármikor történhet valami olyan, amiről nem kéne lemaradni. Persze igazságtalan lenne ezt a jelenséget kizárólag a Facebook és társai hatásmechanizmusára értelmezni, pont ugyanilyen FOMO, amikor milliók rohannak már a premier napján megnézni a legújabb Bosszúállókat vagy Star Warst, vagy amikor hosszú sorok kígyóznak a legújabb iPhone-t áruló boltok előtt.

Interjúnk a rendezővel, Hartung Attilával itt olvasható.

A FOMO-nak azonban egy másik fordítása is akad: nem "lemaradni valamiről", hanem "kimaradni valamiből". Ez azért fontos, mert Hartung Attila debütáló filmjének főhőse, Gergő (Yorgosz Goletsas) sokkal inkább ezt éli meg. Baráti társasága, a Falka egy feltörekvő Youtuber-csapat, akik mások folyamatos szívatásával és idióta kihívásokkal szereztek maguknak minimális online hírnevet, csakhogy Gergő eléggé hátul kullog ezen a téren a többiekhez képest. Így amikor egy házibuliban barátai azt kérik tőle, hogy feküdjön le a töritanár addigra holtrészeg lányával (László Panna), a srác úgy érzi, hogy nincs választása.

Hartung Attila rendező láthatóan nem vette félvállról, hogy filmjével az általa bemutatott korosztályhoz akar szólni: az első percekben egy komplett YouTube-csatornát felépít, a továbbiakban pedig tökéletesen találja el a Facebook-élők és kihívásvideók nyelvezetét. Ezekből szándékosan amatőr videókból pedig észrevétlenül bontakozik ki egy hagyományos filmes dramaturgia, amely feltűnés nélkül váltogatja ezek a látszólag improvizatív megoldásokat és a konvencionális filmnyelvi megoldásokat. A FOMO tehát képes arra, amire a tavalyi év tinifilm-szenzációja, a Remélem, legközelebb sikerül meghalnod :) nem tudott tökéletesen megvalósítani, hogy hitelesen, de ne amatőr hatásúan ábrázolja saját mozgóképes eszközeivel a Z-generációt.

Az író-rendező ráadásul mondanivalója felépítésében is rendkívül tudatos: bár sok esetben csak annyi történik, hogy néhány fiatal ökörködik egy telefon kamerája előtt, ezekből az elejtett félmondatokból is tökéletesen rajzolódik ki, hogy hogyan kezelik a fiatalok a férfi és női szexualitást, a közösségi médiát, a barátságokat. De mielőtt nagyon ráhúznánk a vizes lepedőt a tinikre, a FOMO azt is felvillantja, hogy mindez valójában csak azért létezhet, mert van egy társadalmi közeg, amely ezt lehetővé teszi, vagy éppen még támogatja is.

Ebben fontos szerepet játszanak a remekül eltalált karakterek: leginkább Gergő baráti köre a motorja az alkotásnak, ugyanis minden megmozdulásukat zsigerből lehet gyűlölni. A három srác azoknak a hangos, ütnivaló gyökereknek az archetípusai, akiktől nőként azért szorul ökölbe az ember keze, mert minden megmozdulásuk a szexuális zaklatás határán mozog, férfiként pedig azért, mert a társaságukban fél órát sem lehet úgy eltölteni, hogy ne kelljen vetélkednünk, valamit bizonyítanunk vagy másokat pusztán szórakozásból megaláznunk.

Így az alakításokat sem annyira a színészek teljesítménye, hanem a parádés szereposztás táplálja. Bouquet Gergely, Pokorni Ábel és Sipőcz András erőlködés nélkül szemétkedik mindenkivel a kamera előtt, László Panna csuklóból hozza a saját vonzerejével még nem teljesen megbékélt tinilány karakterét, Yorgosz Goletsas a jóravaló természete és a rengeteg negatív befolyás között őrlődő főhősét. Viszont emiatt Hartung érezhetően nem tud mit kezdeni azzal, amikor nem ennyire természetesen adódó motívumokat kell vászonra vinnie, hanem színészekkel kell drámai jeleneteket eljátszani. Például Stohl András vagy Szávai Viktória szereplése látványosan színpadias a fiatalokéhoz képest, szövegeik manírosak, a vágás pedig ügyetlenebb, mint amikor YouTube-videókat és Facebook-élőzéseket pörget egymás mögött a rendező.

Hartung tehát már nem lubickol annyira, amikor egy hagyományos(abb) mozgóképes eszköztárral kell dolgoznia, bár hozzá kell tenni, alapvetően ezekben a pillanatokban sem siklik ki a film. A FOMO ilyenkor is akkor találja meg a saját hangját, amikor visszatér ahhoz a gerillafilmes, félamatőr esztétikához, ami a kezdetben domináló mobilos felvételeit is meghatározta, így lendülete, ha nem is töretlenül, de végig kitart. De már az is lenyűgöző, hogy a produkció legalább ennyire sikerre viszi ezt a koncepciót, hiszen végeredményben a filmvilág még csak erősen ismerkedik ezzel a stílussal, a FOMO viszont fontos problémafelvetéseket és komplett társadalomképet is belefűz. Nem túlzás tehát kijelenteni, hogy az utóbbi évek egyik legjobb és legfontosabb hazai alkotásáról van szó, amelyet - címéhez méltóan - vétek lenne kihagyni.

A FOMO - Megosztod és uralkodsz teljes adatlapja a Mafab (Magyar Filmadatbázis) oldalán.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
ifjúsági Stohl András Film Kritika Magyar film

Ajánlott bejegyzések:

  • Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen
  • Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben
  • Ez volt a 10 legjobb film a magyarok szerint 2024-ben Ez volt a 10 legjobb film a magyarok szerint 2024-ben
  • Hatalmasat szólt a Bujtor Filmfesztivál Hatalmasat szólt a Bujtor Filmfesztivál
  • Koncerten elevenednek meg a magyar némafilmek Koncerten elevenednek meg a magyar némafilmek

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr2715238478

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard