Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Egy abortusz sztoikus kálváriája

Egy abortusz sztoikus kálváriája

Becságh Dániel a szerző friss bejegyzései 2020. 04. 18.
Megbocsátható csalás
2022-03-08 20:00:28

Deák Kristóf legújabb alkotásában, Az unoká ban kevés Oscar-díjat érdemlő zsenialitás, de annál több

Itt mindenki hall mindent
2022-02-20 08:15:52

A Spencer szűk távcsövén keresztül példátlanul hatásos betekintést nyerhetünk Diana hercegné életébe és

Az igazi pusztulás az olajfinomító mellett zajlik
2022-02-07 09:53:45

A Red Rocket ben egy egykori pornósztár tér vissza a kisvárosi kilátástalanságba, hogy ott egy még súlyosabb

A világ legátlagosabb harmincévesének kalandjai
2022-01-20 07:31:00

Lehet-e még újat mondani az Y-generáció nyűglődéseiről? A világ legrosszabb embere alapján nem

további bejegyzések a szerzőtől »

A Never Rarely Sometimes Always egy abortusz történetén keresztül meséli el az év egyik legerősebb drámáját.

Az amerikai független filmek aktuális haldoklásában nagyban közrejátszhat, hogy miközben a nagy közönségfilmek ellenpontját kellene képviselniük, az elmúlt évek során ezt a közeget is éppúgy elkezdte áthatni a sablonokból merítés, a mesterkéltség, mint hollywoodi ellenfeleiket. A Never Rarely Sometimes Always azonban az indie-k legszebb hagyományát képviseli, ráadásul úgy, hogy első látásra szinte minden döntése bukásra kárhoztatná. Kezdve azzal, hogy Eliza Hittman író-rendező igencsak kényes (vagy legalábbis hazájában annak számító) témához nyúlt: a történet szerint a 17 éves Autumn (Sidney Flanigan) felfedezi, hogy terhes, azonban egy lepusztulóban lévő pennsylvaniai iparváros lakójaként sem családi háttere, sem az állami szabályozás nem engedi, hogy elvetesse magzatát. A lányt unokatestvére, Skylar (Talia Ryder) rángatja ki az apátiából, amikor eldönti és megszervezi, hogy New Yorkba utazzanak elvégezni az abortuszt.

Jórészt tehát egy pofonegyszerű road movie-val van dolgunk, amelyet ráadásul többnyire szótlanul begubózva töltenek a szereplők, így jelenetről jelenetre merülhet fel bennünk a kérdés, hogy a film mivel fogja kitölteni a 100 perces játékidőt. De Hittmannek sikerül a bravúr: a Never Rarely Sometimes Always cselekményét egyrészt az tartja életben, hogy amikor az embernek üres a zsebe és életében nem járt szülővárosának határain túl, akkor eljutni New Yorkban valahová, vagy csak egyáltalán valahol enni és aludni már önmagában kihívás. Azonban Hittman messziről igyekszik elkerülni, hogy öncélú sajnáltatássá váljanak bonyodalmai, nem kínozza és nem szenvedteti szándékosan hőseit. Sőt, Autumn (és ebben Flanigan játéka hibátlan) pont, hogy összeszorított foggal tűri az összes megpróbáltatást, és így a film egyfajta fordított logikát használva éppen attól talál be, hogy mi, nézők sokkal jobban tisztában vagyunk a történések súlyával, mint akár ő maga. És bár nagy lehetne a kísértés, hogy Autumn egyetlen útitársát az ő páncélnak a bontogatására használja a forgatókönyv, Skylar példátlanul valószerű karakterként pontosan úgy viselkedik, ahogyan egy hasonló korú tini tenné. Ugyan tisztában van azzal, hogy kötelessége végsőkig kitartania unokatestvére mellett, részben kelletlenül, részben félig maga sem felfogva a helyzet tétjét, részben talán hatalmas tapintatról tanúbizonyságot téve háttérbe húzódik és nem teremt mesterséges drámát.

Másrészt pedig attól nem fullad le a (valóban elég vékonyka) történésfüzér, hogy eleve nem is a történésekre kell fókuszálnunk, hanem azokra a sorsokra, amelyek mögötte kirajzolódnak. Persze nagy csapdája ezeknek a vászonra vitt sorstragédiáknak, hogy akár a markáns állásfoglalás, akár az alkotó személyes érintettsége okán elsikkad az a tágabb kontextus, amivel a film az emberi lét általánosabb és átélhetőbb vonásaira képes reflektálni. A Never Rarely Sometimes Always azonban éppen abban remek, hogy egyszeri megoldandó problémáját szinte észrevétlenül, jelenetről jelenetre tágítja komplett szociográfiává és a női élettapasztalatok dermesztően sötét portréjává. Mindezt ráadásul úgy, hogy a legtöbb esetben nem rág a szánkba semmit, még csak nem is ad válaszokat, hanem a képzeletünkre bízza a konkrétumok kitalálását: hogy ki volt az apa, milyen körülmények között esett Autumn teherbe (és ebből kifolyólag miért nem inog meg döntésében) és mit szólnak majd mindehhez szülei.

Üdítő kivétel egy ilyen produkció, amely nem akar rátelepedni nézőjére, mégis lesújtó érzékletességgel képes emberi sorsokról, azon keresztül pedig akár milliók tragédiájáról is mesélni. Formailag szinte nincs is értelme elemezni a filmet, annyira lecsupaszított és sallangmentes: Hittman a lehető legegyszerűbb, szűk élességtartományú beállításokkal dolgozik, amelyek jellemzően a szereplők arcát veszik célba, azonban az elmosódott hátterekben, kimondatlan szavakban, kontextus nélkül maradt gesztusokban (vagy éppen a két főszereplő által hurcolt, de soha ki nem nyitott bőröndben) rengeteg felfedezni való és számos lesújtó megfejtés vár. Nem véletlen a címválasztás, ugyanis a legkomolyabb gyomrosokat a főszereplő által kitöltendő pszichológiai teszt adja, ahol a címben jelölt opciókkal kell egészen személyes kérdésekre választ adnia: egy hosszú (és akármennyire is támogató a kérdező fél, kínkeserves) vallatás ez, amelyet végig Autumn arcára tapadva töltünk, és amelynek végén már válaszokat sem hallunk tőle, így kénytelenek vagyunk mi magunk válaszokat találni.

Arra pedig kevés film képes, hogy nem a látottakkal sokkol, hanem a saját gondolatainkkal, ahogyan a rosszabbnál rosszabb forgatókönyvek futnak a fejünkben, hogy milyen előzmények és következmények közé ékelődik be Autumn pár napos, sztoikus kálváriája. A Never Rarely Sometimes Always ettől válik mesteri, de cseppet sem mesterkélt, egyszerű, mégis borzasztó összetett hatású, de legfőképp csonting hatolóan hiteles alkotássá.

A Never Rarely Sometimes Always teljes adatlapja a Mafab (Magyar Filmadatbázis) oldalán.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Amerika New York Film Kritika Fiatalok Nő

Ajánlott bejegyzések:

  • 5+1 női Star Wars karakter, akik példaképek lehetnek az új generációk számára is 5+1 női Star Wars karakter, akik példaképek lehetnek az új generációk számára is
  • Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet Szeptemberben érkezik a mozikba a Hívatlanok – Második fejezet
  • Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben Dickens meséli el Jézus Krisztus életét egy új animációs filmben
  • Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen
  • Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr8015606370

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard