Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Mérnöki csodák, amelyek megváltoztatták a világot

Mérnöki csodák, amelyek megváltoztatták a világot

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2024. 07. 08.
Osgood Perkins visszatér - Itt a Mindörökké előzetese
2025-08-15 09:30:00

Év végén jön a mozikba Osgood Perkins, a   Longlegs – A rém   és   A majom   rendezőjének új filmje, a

Bor, zene, színház, őszi színek, nyári pörgés - Idén is Kerekdomb Fesztivál
2025-08-15 08:32:38

Szeptember 19–21. között Tállya ismét a bor, a zene és a színház fővárosa lesz. Három nap, amikor minden a

Magyar zenei diadalmenet - a BFZ tarolt Londonban és Edinburgh-ban
2025-08-14 08:03:57

A BFZ brit turnéja elementáris sikert aratott: a londoni Royal Albert Hall és az edinburgh-i Usher Hall

Régi mesterségek, új élmények – kézműves tábor Tóthfaluban
2025-08-13 17:00:00

Tóthfalu ad otthont augusztus 13–17. közötta IV. Népi kézműves tábornak, ahol bepillanthatunk a mesterségek

további bejegyzések a szerzőtől »

3.200 kilométernyi vasút, 80.000 kilométernyi autóút és a Szabadság-szobor – csak néhány azon ikonikus építészeti bravúrok közül, amelyek a modern világot formálták.

Talán bele sem gondoltunk még, de különböző mérnökök és az ő ambícióik határozták meg a világot, amelyben most élünk. Erre A világot építő mérnöki munka című, július 9-én kedden 21 órakor debütáló Viasat History-dokumentumsorozat világított rá, bemutatva az elmúlt két évszázad legikonikusabb és legjelentősebb építészeti csodáinak megszületését és megvalósítását.

3.200 KM HOSSZÚ VASÚT, AMI ÖSSZEKÖTÖTTE A KELETET NYUGATTAL

Két évszázaddal ezelőtt könnyebb volt a régi világból New Yorkba jutni, mint a keleti partról Kaliforniába. Ezen változtatott a transzkontinentális vasút. Az Atlantit a Csendes-óceánnal összekötő sínpálya építése 1863 és 1869 között zajlott, és két cég, a Central Pacific és a Union Pacific dolgozott rajta egyszerre: az előbbi nyugatról haladt keletre, az utóbbi pedig fordítva.

A kormány által finanszírozott munkával a vállalatok nem csupán földeket szereztek, de minden egyes megépített mérföldért vaskos díj ütötte a markukat (16 000 és 48 000 dollár között a terep nehézségétől függően). Mivel nem volt előre lekötve, hogy ki mekkora szakaszt épít, így az a cég nyert többet, ami gyorsabban dolgozva messzebbre jutott. A projekt történelmi jelentősége pedig: az óceántól óceánig tartó utazás hossza hat hónapról egy hétre csökkent.

A VILÁG EGYIK LEGNAGYOBB SZOBRA, AMI A SZABADSÁG SZIMBÓLUMÁVÁ VÁLT

A Polgárháború végét követően a franciák a demokrácia útjára lépett Amerikát meg akarták lepni valami felejthetetlennel. A Szabadság-szobor ötlete Frédéric Bartholdi, a fiatal és akkor még ismeretlen szobrász fejéből pattant ki, aki úgy gondolta, hogy ha csinálnak valami nagyméretűt, az mindenkinek fel fog tűnni.

A szobor megépítését adományokból finanszírozták, egészen pontosan 120.000 hozzájárulásból, ami Gustav Eiffel segítségével el is készült 1884-ben. Franciaországból 350 darabban szállították át Amerikába, hogy négy hónapon át felépítsék. Eredetileg rézvörös volt, és csak az évek múltán a korróziónak köszönhetően nyerte el végső, zöldes színét. A szobor konstrukciója forradalmi volt: előbb felhúztak egy tartó szerkezetet, és arra emelték rá rétegezett lepelként a szobor külsejét, aminek köszönhetően a mai napig mentes a repedésektől.

AZ ÚTRENDSZER, AMI AMERIKA ÖSSZES TELEPÜLÉSÉT ÉRINTI

Az I. világháborút követően az autógyártás felpörgött, viszont az amerikai kontinens útjainak 90%-a használhatatlan minőségű volt. Az amerikai kongresszus 1921-ben fogadta el azt a törvényt egy kontinenst érintő hálózat kiépítéséről, és egyben – a történelem során először – a közlekedési szabályokról is (ekkor vezették be a nyolcszögletű stoptáblát).

A munkálatok több évtizedig tartottak, az eredmény pedig egy 80.000 km hosszú úthálózat, ami egyébként háromszorosa a kínai nagy falnak, az árából pedig 2000 Hoover-gátat fel lehetett volna húzni. Az eredmény: míg anno 63 napig tartott eljutni autóval a keleti parttól a nyugatiig, ma már 45 óra is elég hozzá. Világos közlekedési szabályok mellett, természetesen.

További csodák derülnek ki a Golden Gate híd vagy a Panama-csatorna kapcsán július 9-étől keddenként 21 órától a Viasat History műsorán.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Történelem Építészet mérnökök Sorozat Dokumentumfilm Viasat History

Ajánlott bejegyzések:

  • A Titanic színei A Titanic színei
  • 32 kilóméter mészkőlabirintus húzódik Kőbánya alatt 32 kilóméter mészkőlabirintus húzódik Kőbánya alatt
  • Ki volt az egyetlen, akit Sztálin igazán szeretett? Ki volt az egyetlen, akit Sztálin igazán szeretett?
  • A boldogság nyomában A boldogság nyomában
  • Az első amerikai űrhajósnő élete Az első amerikai űrhajósnő élete

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr1518442687

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard