Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Budapesti intermezzo, 6. rész

Budapesti intermezzo, 6. rész

Kultúrpart a szerző friss bejegyzései 2017. 09. 14.
Megérkezett A végső rítus magyar előzetese
2025-05-23 08:43:09

Nyáron a hűs moziteremben borzonghatunk a legújabb ördögűzős horroron,   A végső rítus   című filmen

Exkluzív interjút adott Jennifer Lopez
2025-05-22 09:12:01

Otthonából üzent a magyar rajongóknak a hamarosan Budapesten koncertező világsztár. Új album, új film, új

Ingyenesen megtekinthető új kiállítás a PaperLab Galériában
2025-05-21 10:29:17

A Divatja múlt című kiállításon Schäffer Zsuzsa fekete-fehér divatfotóit láthatjuk, melyek 1990 és 2001

JJ megnyerte az Eurovíziós Dalfesztivált, melyben a Budapest Scoring Orchestra is közreműködött
2025-05-20 09:10:38

A mindössze 23 éves, osztrák-filippínó kontratenor, JJ, a „Wasted Love" című balladájával elsöprő

további bejegyzések a szerzőtől »

Távolabb a nő megállt a fürdőszobából a folyosóra ömlő fényében. Megszédülök, megvárom, hogy elmúljon, aztán újra indulok. Ahogy közeledem, a nő nyújtja felém a törülközőt.


Potsdami napló, szeptember 12

Az előző részek összefoglalása:

A napló írója beszámol arról, hogyan ütik le hazafelé menet egy kapubejáróban. Amikor magához tér, egy nő nyit neki ajtót. A férfi állapota felkelti együttérzését, úgy dönt, segít neki. A napló - zavaros belső képek gyötörte - írója fejsebesülése következtében semmire sem emlékszik. A nő kísérlete, hogy rávezesse a férfit, legalább a nevére emlékezzen, kudarcot vall. Abban a reményben, hogy reggelre javul a helyzete a nő felajánlja, aludjon ott. Magára hagyja a férfit, amíg megveti neki az ágyat. A férfi a fotelban egy pillantra elalszik.

6. rész

Majdnem teljes sötétség. A pince lejárón közelítek a pinceajtóhoz. Egyenként veszem a lépcsőfokokat. Meleg terjeng. Az ajtó felé igyekszem, tudván, odabent nagyon érdekes dolgok vannak. Belekapaszkodom a kilincsbe, lenyomom, nekiveselkedek az ajtónak. Hűvös pince szag csap meg. Keresem a villanykapcsolót.

Mély álomból ébredve merülök föl. Egy nő áll felettem, megérinti a kezem. 

Összerezzenek. Átvillan rajtam a lépcsőház, az ablakon át látott fiatal férfi, a kislány és a bögréje. Az öreg nő és a gyűrűhinta.  A zongora, a hold.

A nő valamit mond. Most már tudom, ki ő.

– Elaludt! – mondja.

Bal szemében parányi, élettelen csillámként ismét villan a szivárványhártya egy pontja . Megnyugtató volna a tekintete, ha nem tűnne fel minduntalan ez a részlet. Így olyan, mintha egyszerre nézne nagyon közelről és nagyon távolról.

– Jól van? – kérdezi. Hozzá kell szoknom ezekhez a kérdésekhez.

– Jól.

– Megvetettem az ebédlőben. Van ott egy bőr kanapé.

Gondolkodik. Fürkész pillantást vet rám.

– Aludt. Álmodott valamit?

 Egy kép ötlik fel.

– Igen, azt hiszem.

– Próbáljon meg visszaemlékezni!

– Miért sürget? Ez a kérdés az arcomon tükröződhet.

– Hátha megtudunk valamit magáról - magyaráz

Ettől a mondattal  térek magamhoz. „Emlékezetkihagyás“ - suttogja valaki a fejemben. Az agyrázkódással függ össze. Mit is? Megpróbálom összerakni az álom töredékeit:

– Egy pince lejáróról álmodtam. A fal mentén tapogatózva haladtam lefelé a lépcsőn. Egyenként vettem a lépcsőfokokat. Ki akartam nyitni a pinceajtót.

Aztán eszembe jut egy részlet. Érzem, hogy említésével kedvezhetek a nőnek.

– Sejtettem, mi lehet a pinceajtó mögött. Nagyon szerettem volna látni is.

Óvatos, mint aki nem akarja elriasztani a váratlanul felbukkanó lehetőséget.

– Mit gondolt, mi van mögötte? - kérdezi és jobb kezével ismét a füle mögé szorítja a haját.

Először fog el valami jóleső érzés a fejfájás, a visszatérő szomjúság és bizonytalan helyzetem ellenére. Szoknyáját maga alá simítja, leül mellém a fotel melletti zsámolyra

– Mi van mögötte? A pinceajtó mögött?

Látom és egyben érzem is az álom foszlányát.

– Hideg van bent. És egy bicikli. Fényes a fékje. És van ott egy autógumi is.

Közelebb csúszik a zsámoly széléhez.

– Mi jut erről az eszébe?

Látom a pincelejárót. A bicikliről is van valami halvány képem. Most már azt is látom, hogy ki lépeget lefelé a lépcsőkön. Megfigyelem szőkés barna haját,  szemeit, a kantáros rövid nadrág alól előbukkanó combokat. Elérzékenyülök a pince felé araszoló álomalak láttán.

– Négy éves lehetek.

A nő elneveti magát. Feláll.

– Kezdetnek nem rossz. Legjobb, ha most lefekszik aludni.

Ásító feketeséget és pincehideget is érzek, ugyanakkor itt ez a szoba a fényeivel, a képekkel a falon, az ablak mögött a hold, az íróasztal az ablak alatt, a pianínó a falnál, és ez a nő, aki jóindulattal viseltetik irántam. Ő az egyetlen ember, akit ismerek. Ez a felismerés egyszerre tölt el riadalommal és hálával.

– Nem akarok a terhére lenni.

– Nincs terhemre. Megmutatom, hol a fürdőszoba.

A szobából kifelé menet belepillantok a kottába: „violin sonatas“ De milyen hegedű szonáta? A nő visszajön az előszobából és megáll az ajtóban, kezében egy összehajtogatott törülközőt tart. Elkapom a tekintetem a kottáról. Úgy érzem, mintha tapintatlanságot követtem volna el.

Alig észrevehető mozdulatot tesz a kezével, mintha elhessentené a pillanatot, rám néz, úgy mondja:

Ez a törülközője, vendég fogkefét talál a polcon egy műanyagtokban. Pizsamát nem tudok adni.

Az utóbbi mondatnál elgondolkodik, majd megismétli kezével az iménti mozdulatot. Még legyint is.

– Jöjjön!

Elhaladok az előszobai hosszú pad mellett. Távolabb a nő megállt a fürdőszobából a folyosóra ömlő fényében. Megszédülök, megvárom, hogy elmúljon, aztán újra indulok. Ahogy közeledem, a nő nyújtja felém a törülközőt.

– Ha végzett, megmutatom, hol aludhat - mondja és magamra hagy.

Megvárom, amíg eltávolodik, aztán magamra zárom az ajtót. Megtiltom magamnak, hogy hogy gondolkozzak. Felnyitom a vécé fedelét, lehunyom a szemem. Nyílik a pinceajtó, onnan hideg áramlik rám, megkönnyebbülök.

A mosdóhoz lépve a tükörben megpillantom az arcomat. Megnyitom a csapot, folyatom a vizet a kezemre, bedörzsölöm a szappant az ujjak közé.

Eszembe ötlik, hogy akár zuhanyozhatnék is. Felnézek, a mosdó feletti üvegtálcán a kozmetikai szerek között borotválkozás utáni arcszesz… A csap felé hajolva iszom a vízből. Elzárom a csapot. Megtörlöm a kezem.

Nem állom meg, hogy ne vizsgáljam meg a szemem a tükörben. Kitakarom a tükör feletti lámpát, aztán megint hagyom, érje fény a pupillámat. Összeszűkül. Álldogálok egy ideig. Hagyom, hadd történjen. A zuhanyozó melletti székre vetkőzöm.

A biztonság kedvéért átvizsgálom a zsebeimet. Ezt ugyan hiába megtettem már a lépcsőházban. Ezúttal valami papírfoszlányban reménykedem, ami támpontul szolgálhat. De nem találok semmit.

Ügyelek, hogy a víz ne érje a sebet. Feltekerem a csapot. Erősödik a vízsugár. Gőzölög. Hagyom, hadd fájjon. Lüktet a fejem. Aztán elzárom a csapot, kinyúlok a törülközőért, ledörzsölöm magam. Semmi értelme most a gondolkodásnak. Baleset történt.

A fürdőszoba szőnyeggel feltörlöm a követ, lekapcsolom a villanyt, kilépek a folyosóra.

A nappali ajtaja nyitva van. A nyikorgó padlón kezemben cipőmmel, mezítláb lépek be a szobába. A nő a fotelban ül, olvas. Amint meglát, félreteszi az olvasmányát.

– Köszönöm. Jól esett a zuhany — mondom.

A kezemben tartott cipőkre pillant. - Sajnos nem tudok papucsot adni magának.

Csupasz lábaimat nézem. Vékony, fehér köröm szélek. Nemrég vághattam körmöt.

– Jó ez így - mondom.

 – Hogy érzi magát?

Hozzászoktam a kérdéshez. Most van is némi igazság abban, amit válaszolok.

– Jól vagyok. Köszönöm.

...Eltekintve a rettegéssel keveredő fáradtságtól. De ezt nem teszem hozzá. Feláll és kinyitja a szomszéd szobába nyíló két szárnyú ajtó egyik szárnyát.

 – Odabent vetettem meg magának.

Viszonylag nagy szoba. Asztali lámpa világítja meg a lepedővel behúzott kanapét. Könyvespolcok derengenek, egy nagy asztal.

– Ott a kis ajtó – mutatja, - a folyosóra visz. Szemben van a fürdőszoba. Aludja ki magát.

Megszédülök. Egy pillanatra nehezebben veszem a levegőt.

– Maga igazán nagyon jó hozzám.

Megint az a csodálkozó tekintet.

– De hisz bajban van – mondja, majd még az ajtóból is visszaszól: – Ne aggódjon, minden rendbe jön.

Kimegy a szobából, becsukja maga mögött az ajtót.

Most veszem észre, milyen erőfeszítésbe került a beszélgetés. Leülök a kanapé szélére, leteszem a cipőm a földre. A lámpa kapcsolójára téved a tekintetem. Hosszú, fehér, fonott dróton fekete bakelit. Hogy kerültem ide? Mi ez az egész? Kezembe veszem a kapcsolót, nézem egy darabig, aztán lekapcsolom a lámpát. A hold sávot hasít a a parkettára. Az ajtó résein villanyfény szűrődik. Most kialszik.

Hallom, ahogy a nő odaát kimegy a szobából.

Alsóneműre vetkőzöm. A nadrágot, inget átvetem a szék támláján. A párnát felstócolom. Félig betakarom magam. Tehát fel szoktam stócolni a párnát. Nézem a függöny csipkéin át a kinti fényeket. Lehunyom a szemem. Miatyánk ki vagy a mennyekben... - keresem a szavakat.

A víz alatt minden zöld. Úszom, fel kéne bukkannom, hogy levegőt kaphassak. Fulladozom. Izzadtan ébredek. Sötét van. Kósza fények.

Behunyom a szemem. Egyre mélyebben járok. A tömegben keresek valakit. Hol van?

Nagy csattanás. Igyekszem felfelé. Mire felébredek, el tudom magam helyezni, nem ér meglepetésként, hogy ismeretlen helyen nyitom ki a szemem. Tudom, hogy kivágódott az ablak a huzatban és csapkod a függöny a fejem felett. Reggel van.

Karmok karcolják a külső ablakpárkány bádogját. Az ablak felé fordulok. Galambok totyognak fel-alá, vöröses szemeikkel olykor be-be néznek a szobába. Aztán az egyik hirtelen szárnycsapásokkal elrepül, a többi követi.

Hunyorogva nézek a tetők szabdalta fehér égre. Huzalok feszülnek háztól házig. Lent az utcán a városi zajba ágyazva motor hangja közeledik, berreg, távolodik.

A szomszéd szobából zongoraszó hallatszik már egy ideje. Visszatér ugyanaz a dallam, majd megbicsaklik, abbamarad. Halk beszédet hallok.

Szemben velem egy festmény reprodukciója a falon.

A könyvespolc tetején két hegedűtok. Az egyik egyszerű, a másik szokatlan formájú.

Igen, tudom. Tegnap este. A kérdések ma is állnak. Gondolkodnom kell ezen.

A festményen magas ég, esővel terhes felhők. Kikötőféle, rajta emberek.  Elszórtan állnak kisebb-nagyobb csoportokban. A tér egyik szélén hatalmas paloták boltíves átjárókkal. A víz mögött nyíló láthatáron kupolás épület.

Felkelek, behúzom az ablakot. Felveszem a nadrágomat.

A tér másik szélén víz. Tenger, folyó, esetleg csatorna. Tucatnyi bárka . A bárkákon mozgolódó hajósok.

Velencei látkép - suttogja egy hang a fejemben.

Zongoraszó.

Résnyire nyitom az ajtót.. A tegnapi este távolinak tűnik. A túlsó ajtó mellett álló pianínóra látok. Tíz év körüli kislány ül a  zongoraszéken. Az ő játéka bicsaklik meg folyton. A nő mögötte áll. Haja a füle mögött, karjai melle előtt összefonva. Most lehajol, az egyik kezével megérinti a kislány könyökét, igazít tartásán. Aztán megint összefonja a karjait.

Halkan becsukom az ajtót. Váratlan sietség fog el. Minél előbb el akarok menni innen.

Felöltözködöm. Sebtiben rendet rakok a kanapén. Két hegedű van a polcon - ez jut eszembe valamiért.

A galambok visszaszálltak az ablakpárkányra. Körmük kopog a bádogon. A kikötőben rakodnak a velencei hajósok.

Az oldalsó ajtón lépek ki az előszobába. Elhaladok a fürdőszoba mellett.  Recseg a padló.

Megtorpanok.  A bejárati ajtó melletti hosszú, fehér padon két kislány ül. Kezükben kottafüzetek. Érdeklődve néznek.

Elbizonytalanodom. Félúton vagyok a fürdőszoba és a lakás ajtó között az előszoba folyosóján. A hozzám közelebb ülő szemüveges épp hogy felém fordítja a fejét, de mögötte a kis szőke teljesen előrehajolt, úgy figyel.

Zongoraszó hallatszik.

Nem állhatok itt örökké. Amint néhány lépést teszek, a kislányok egyszerre szólalnak meg:

– Csókolom!

– Szervusztok! – válaszolok automatikusan.

A szőke kislány érdeklődését vesztve hátradől, a szemüveges elmélyed a kottájában.

A lakásajtóhoz érek.

Ahhoz, hogy kinyissam, ki kell akasztanom a belső láncot.

Amint hozzáérek, már nyílik is a nappali ajtaja. Az iménti zongorázó kislány lép ki rajta, mögötte a nő.

– Hová készül?

Búcsú nélkül akartam elmenni, jóllehet megköszönni illene, amit értem tett.  Zavarban vagyok.

– Nem akarom tovább zavarni.

A kislányok érdeklődve figyelik beszélgetésünket.

– Eszébe jutott? - a nő a várakozó kislányokhoz fordul.

– Lányok, ma elmarad az óra, menjetek haza.

Látom a lányokon, hogy megint felkeltettem az érdeklődésüket. Némán csillogó tekintettel néznek akkor is, amikor a nő sürgetni kezdi őket.

– Na, menjetek, akkor még marad időtök másra is ma! Felhívom a szüleiteket, megbeszéljük, hogy mikor pótoljuk be ezt az órát.

A kislányok hangos köszöntéssel búcsúznak, amiről sejtem, inkább nekem szól.

– Csókolom!

Az ajtó becsukódik. A lánc még egy ideig himbálózva zörög.

– Eszébe jutott? Tudja, hogy hová megy?

(Folytatása következik)

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Budapest Can Togay Potsdami Napló

Ajánlott bejegyzések:

  • Exkluzív interjút adott Jennifer Lopez Exkluzív interjút adott Jennifer Lopez
  • Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban Szabad ég, szabad gondolat, szabad élmény – Nyári színház a Városmajorban
  • Május 19-én nyitja meg kapuit a Gustav Klimt: The Immersive Experience interaktív kiállítás Május 19-én nyitja meg kapuit a Gustav Klimt: The Immersive Experience interaktív kiállítás
  • Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez Itt az új teaser Nemes Jeles László Árva című filmjéhez
  • Budapesten alkot magyar zenészekkel Cher és Celine Dion dalszerzője Budapesten alkot magyar zenészekkel Cher és Celine Dion dalszerzője

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr6212826566

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard