Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Rabszolgasors Magyarországon

Rabszolgasors Magyarországon

Becságh Dániel a szerző friss bejegyzései 2019. 04. 30.
Megbocsátható csalás
2022-03-08 20:00:28

Deák Kristóf legújabb alkotásában, Az unoká ban kevés Oscar-díjat érdemlő zsenialitás, de annál több

Itt mindenki hall mindent
2022-02-20 08:15:52

A Spencer szűk távcsövén keresztül példátlanul hatásos betekintést nyerhetünk Diana hercegné életébe és

Az igazi pusztulás az olajfinomító mellett zajlik
2022-02-07 09:53:45

A Red Rocket ben egy egykori pornósztár tér vissza a kisvárosi kilátástalanságba, hogy ott egy még súlyosabb

A világ legátlagosabb harmincévesének kalandjai
2022-01-20 07:31:00

Lehet-e még újat mondani az Y-generáció nyűglődéseiről? A világ legrosszabb embere alapján nem

további bejegyzések a szerzőtől »

Az  Egy nő fogságban című dokumentumfilm riportszerű szociográfiát ígér, végül azonban egy meglepő és lebilincselő történetet mesél el.

Magyarországon becslések szerint 22 ezer embert érint a csicskáztatás jelensége, azaz, hogy egészséges, felnőtt embereket kvázi rabszolgasorban tartanak mások. Ilyen csicska Maris is, aki amellett, hogy vezeti „gazdái” háztartását, még napi 12 órát dolgozik is egy gyárban, hogy teljes fizetése is rabszolgatartói zsebét gyarapítsa – ha pedig nem tűri a folytonos szidalmazást, megverik. A hatóságok tehetetlenek: sokat elmond, hogy az Egy nő fogságban is úgy születhetett meg, hogy a Marist (és még többeket) terrorizáló Eta maga büszkélkedett el ezzel Tuza-Ritter Bernadett rendezőnek, és arra is engedélyt adott, hogy film készüljön a nőről. Azt azonban nem sejtette, hogy éppen a forgatás fogja Marist arra inspirálni, hogy elhatározza, megszökik a fogságból.

Érdekes, hogy az egy héttel korábban bemutatott másik aktuális hazai dokumentumfilm-sikerhez, a Kilenc hónap háborúhoz képest az Egy nő fogságban mennyire más eszközökkel dolgozik. Míg az előbbi főhőse önként és lelkesen enged betekintést életébe, Marisból harapófogóval kell kihúzni mindent – a rendező, Tuza-Ritter Bernadett jóformán többet beszél az alkotásban, mint főszereplője.

Ez nem is állítja könnyű feladat elé a filmest, aki megfigyelőből sokszor maga is cselekvővé kell, hogy váljon. Ez persze komoly erkölcsi dilemma is: mennyire kérdezhet utána Maris körülményeinek, mennyire bátoríthatja őt arra, hogy valósítsa meg tervezett szökését, mennyire segíthet neki – és egyáltalán, nem sodorja-e bajba önmagában már azzal is, hogy felvételeket készít róla fogvatartója egyre kelletlenebb beleegyezésével? Utólag kijelenthetjük, hogy Tuza-Ritter megtalálta az arany középutat, ugyanakkor Egy nő fogságban összképén nyomot hagyott, hogy nem volt lehetősége mindig egy filmes fejével gondolkodni.

A másfél évnyi forgatás anyagából számos kulcsinformáció és pillanat hiányzik, jellemző az alkotásra, hogy több szöveges inzertre is szükség van ahhoz, hogy befoltozzák a helyzet kontextusában és a cselekményben keletkezett lyukakat. Az az aspektusa – egy-két jelenetet leszámítva – például teljesen elsikkad a történetnek, hogy hogyan gondolkodik a világról a rabszolgatartó Eta, aki végül meglehetősen kerüli a szereplést. Az efféle részletek hiánya miatt még 89 perces játékideje ellenére is kicsit túlhúzottnak is érezni az Egy nő fogságbant – talán nem véletlen, hogy a BBC-n sugárzott brit verziót 70 percesre rövidítették le.

De nem is feltétlenül riportként kell tekinteni a produkcióra, ugyanis furcsa módon sokkal erősebb benne a játékfilmszerű narratíva és karakterdráma. Tuza-Ritter a feltehetőleg iszonyú mennyiségű nyersanyagban tökéletes érzékkel találja meg azokat a pillanatokat, ahol Maris egy tekintettel, egy sajátosan megfogalmazott félmondattal többet mond ezer szónál – például amikor nő reflexből még a filmesektől is engedélyt kér arra, hogy egyáltalán felálljon. De innen Maris végül egészen messzire jut el, ezt az érzelmi utat pedig tökéletesen jeleníti meg az Egy nő fogságban. Hiszen kiszabadulni a rabszolgaságból nem is annyira fizikai, mint mentális korlátok leküzdését jelenti – ahogyan a filmből is kiderül, Maris egyes csicskatársai tulajdonképpen teljesen szabadon mozognak, de a lelki terror önmagában elég ahhoz, hogy ne a szabad életet válasszák.

Az Egy nő fogságban tehát inkább absztrakt, személyes darab, mint konkrét szociográfia. Keveset tudunk meg a modernkori rabszolgatartás körülményeiről, viszont Maris kitörésén keresztül felemelően és megrázóan viszi végig, hogyan lehet lelkileg feldolgozni és legyőzni ezt az állapotot. 

Az Egy nő fogságban a Mafab - Magyar Filmadatbázis oldalán.

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Film Társadalom Kritika Dokumentumfilm Esélyegyenlőség Magyar film

Ajánlott bejegyzések:

  • Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen Ez volt a magyar nézők 10 kedvenc filmje a télen
  • Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben Hamarosan a hazai mozikban a Minden Rendben
  • Ez volt a 10 legjobb film a magyarok szerint 2024-ben Ez volt a 10 legjobb film a magyarok szerint 2024-ben
  • Azahriah a magyar mozikat is meghódítja Azahriah a magyar mozikat is meghódítja
  • Hatalmasat szólt a Bujtor Filmfesztivál Hatalmasat szólt a Bujtor Filmfesztivál

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr5714773864

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard