A Song Exploder egészen különböző zeneszámokat elemez azok előadói közreműködésével - hasonlóan változatos eredménnyel.
A Song Exploder eredetileg egy jelen pillanatban 193 részt megért podcast, amely kisebb-nagyobb slágerek felépítését, létrejöttük körülményeit elemzi az előadók-dalszerzők bevonásával. Ennek a mozgóképes változatát készítette most el a Netflix: első körben négy, nagyjából félórás résszel mutatkozott be a dokumentumszéria, ami már egy bevált, mi több, kifejezetten sikeres formátumnak mondható a streamingszolgáltatónál. (Ld. pl. az Explained-et, amely korunk legjobb ismeretterjesztő műsorává nőtte ki magát.)Az elképzelés pedig ez esetben is hiánypótlónak mondható, hiszen a Song Exploder gyakorlatilag film és zene határmezsgyéjén létezik, egyszerre szakmai és formátumából eredően közönségbarát, könnyen fogyasztható. De mégis mire is számíthatunk az első évadtól, amelyben érzelmes R'n'B-nótát (Alicia Keys - 3 Hour Drive), musical-betétdalt (Wait for It), szűk 30 éves slágert (R.E.M. - Losing My Religion) és hip-hop sikert (Ty Dolla $ign - L.A.) is megismerhetünk? Nagy vonalakban azt, amit ez a névsor is sugall: jellegében és színvonalában is hullámzó tartalmat, amit leginkább az határoz meg, hogy mennyire sikerül hálás témához nyúlni.
Például a Hamilton című musical betétdalaként ismert Wait for It epizódja azért is lehet a legerősebb, mert egy nagyobb kontextus része: a dalszerző Lin-Manuel Miranda és alkotótársai tudnak olyan vonatkozásairól is beszélni, mint hogy hogyan illeszkedik zeneileg a szám az azt éneklő Aaron Burr karakteréhez, vagy hogy hogyan kapcsolódik a darab élettörténetéhez. De az is rengeteg nyom a latba, hogy rendkívül képzett művészek állnak mögötte, akiknek minden egyes zenei nüansszal, szövegrésszel határozott mondanivalójuk van - szemben a másik véglet Ty Dolla $ignnal, aki LA című száma hangzásáról jellemzően annyit tud csak megosztani, hogy mennyire szeret bizonyos kollégáival együtt dolgozni, és mennyire nem akar úgy hangzani, mint riválisai. Köztes terület a 3 Hour Drive blokkja, amely inkább a mű érzelmi hátterét igyekszik taglalni és az alkotók saját werkvideóira támaszkodik, a Losing My Religion kapcsán pedig egy tipikus múltidézésre futja az R.E.M.-mel, amiből az derül ki, hogy jobbára maga a zenekar sem emlékszik a legendás szám keletkezésének körülményeire.
Tagadhatatlan az is, hogy a Song Exploder hatása nagy mértékben függ attól, hogy mi magunk mennyire kötődünk az adott zeneszámhoz - dokumentumműsorként nézve például a Losing My Religion-epizód lehet, hogy iszonyú közhelyes, de az általam is kedvelt dal miatt sokkal könnyebben fogyasztható volt, mint a tőlem meglehetősen idegen közegből származó LA-t feldolgozó rész. Ettől függetlenül a műsor házigazdája, Hrishikesh Hirway mindent megtesz azért, hogy az összes interjúból a maximumot hozza ki: remekül szedi alkotóelemeikre a műveket, alkalmasint sávról sávra elemezteti a zenét interjúvoltjaival, és a kényelmetlen kérdéseket sem fél feltenni a különböző magánéleti vonatkozások kapcsán.
Más kérdés, hogy így sem kifejezetten emblematikus figurája saját műsorának, hiába igyekszik a kamera minél többet mutatni, ahogyan átható tekintettel hallgatja a válaszokat. Az interjúkat kísérő vizuálok is hasonlóan ambivalensek: jól törik meg a beszélő fejek egyhangúságát, de időként mintha csak azért szerepelnének, hogy az alkotók bebizonyítsák, a koncepció igenis mozgóképre termett, és többre érdemes a podcast formátumánál.
Az mindenesetre egyértelműen kijelenthető, hogy a Song Exploderből egyelőre hiányzik a megfelelő keretezés, amely formát adna az epizódoknak a különböző habitusú előadók, különböző hátterű, múltú és műfajú zenék esetén. De az egyedülálló a maga nemében, hogy egyszerre nyerhetünk betekintést a dalszerzés kulisszái mögé, hallhatunk híres alkotók személyes kötődéséről slágereikhez, és idézhetjük fel közkedvelt dalok időként meglehetősen szokatlan létrejöttét. A most debütált 4 rész pedig tulajdonképpen felfogható egy hatalmas pilotepizódnak is, amely érzékletesen világított rá arra, hogy mikor áll meg a lábán, és mikor döcög inkább a Netflix új dokuszériája.