Az olvasottság nem publikus.

Kultúrpart

  •         
  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció

Kultúrpart

  • Film
  • Színház
  • Irodalom
  • Zene
  • Tánc
  • Folk
  • Képző
  • Podcast
  • Videó
  • Gyermek
  • Produkció
Emlékek a házból - Út az iskolába II. rész

Emlékek a házból - Út az iskolába II. rész

Can Togay János a szerző friss bejegyzései 2022. 05. 24.
Ruszkik haza!
2022-10-22 21:10:34

Van, aki a csillárt is magával hozta. A rakpartról és a hídról karjukon piros-fehér-zöld trikolorral

Emlékek a házból - Út az iskolába III. rész
2022-09-20 21:51:06

Néhány nappal később az ötödik emeleten lakó olasz Antonio kopogtat: „Embereket akasztanak” – jelenti a

Emlékek a házból - Út az iskolába II. rész
2022-05-24 15:59:37

Nehéz álomból ébredve az üvegajtón játszó fényekből és a lakás csöndjéből megértettem, magamra

Emlékek a házból – Út az iskolába – I.
2022-04-12 14:37:25

Újra meg újra megszületett a kert varázsa, a világ, amelyben otthon voltunk, és ami végsősoron a hazánk volt.

további bejegyzések a szerzőtől »

Nehéz álomból ébredve az üvegajtón játszó fényekből és a lakás csöndjéből megértettem, magamra hagytak. Rossz előérzetekkel meresztettem szemem a sötétbe. Egyedül voltam tehát.

Fotó: Fortepan / Kriss Géza

 “Az, amit most fogok elmondani, régebben történt. Maugli nem hagyta még el a seeonee-i farkasok falkáját, s nem állt még bosszút Sir Khánon, a tigrisen. Akkor esett, amikor Balú tanítgatta még Mauglit a dzsungel törvényére.”  Kipling: A dzsungel könyve

Hatalmas villaépület jelezte a nagy kereszteződést.

Autók és buszok zúgtak el. Az óvodai busz is itt fordult le annak idején mindig velünk, éneklő óvodásokkal: “Egyre száguld, egyre száguld. Fenn a szputnyik éjjel-nappal meg nem áll.…” 

A nagy úton voltak a földalatti állomások is, mélybe vezető, zöldre mázolt vaskorlátjukkal, a fehér csempékkel, szegecses oszlopokkal és a kecses, robogva érkező fekete-sárga faülésű villamoskocsikkal.

A világ két irányba nyílt. Az egyikben a város sűrűsödött, utcák torkollottak egymásba, kopott házak magasodtak, áruházak fényreklámjai villogtak.

Ott voltak a cukrászdák, a mozik, a hidak, a sziget a színesen világító szökőkúttal és a folyón túlpartján a dombok mögött az egykori óvoda.

Olykor eltaxiztunk a dombokra egy kacagva beszélő szőke hölgy kertjébe, ahol szüleim és barátaik a gyepre terített abroszra pakolták az ételeket, ánizspálinkát bontottak és téglából rakott, rögtönzött tűzhelyen sütötték a félholddal és csillaggal díszített réznyársakra tűzött húst, paradicsomot és paprikát, és az anyanyelvükön beszéltek.

Volt, hogy vasárnaponként felkerekedtünk a város másik irányába. A meghitt, jó szagú földalatti néhány megállót követően hirtelen napfénybe ért, felbukkant a felszínre és itt haladt tovább új tájakon.

Amikor megérkeztünk egy fapadlós állomásra, egyik pillanatról a másikra belecsöppentünk a városiak és a fölutazott vidékiek szórakoztatására berendezett világba.

Perec- nápolyi- és léggömbárusok sorakoztak a járda mentén. Fejkendős parasztasszonyok kosarukból tyúkokat árultak. Csizmás parasztemberek üldögéltek a padokon. A sörös pavilonok előtt kezükben korsókkal férfiak, nők álldogáltak a magas asztaloknál, míg a vasárnapra öltözött gyerekek az asztalok lába körül kergetőztek.

Mélyen nyíló, fodros blúzban cigánylányok szoptatták csecsemőjüket. Rendőrök járták a vasárnapi néptől nyüzsgő utat.

A Vidám Park mindig teljes világot ígért. Végre megnyomhattam a dodzsem pedálját egy felnőtt mellett ülve. De ahogy az elvarázsolt kastélyban is magamat kellett elvarázsolnom, úgy az egész délelőttöt magamnak kellett kiszíneznem, hogy izgalmas legyen. Hamarosan győzött a por, a sorokban való várakozás fáradalma és a kopott eszközök egyhangúsága.

De amint elhagytuk a Vidám Parkot, megint növekedni kezdett bennem vonzereje.

Az állatkerttel is hasonló volt. A bejárat két oldalán a kőből faragott elefántok, a bejárat nyikorgó vasforgója és az első lépések érdekesebbek voltak, mint az összes állat együttvéve, kivéve talán az anyjukba kapaszkodó kismajmok és az ülőgumóját körbe hordozó csimpánz.

A nagy kereszteződés sarkán levő villaépületet sötétre festette a korom. Szüleim gyakran jártak ide. A villában étterem is működött, nyári estéken a gesztenyefák alatti asztalokat gömbbúrás lámpák világították meg.

Apám kedvence a Wellington bélszín volt. Érdeklődve figyeltem, ahogy idegen kiejtésével rendel a fehér zsakettes főpincérnél, akinek fekete nadrágján fekete selyemcsík futott végig.

Szerettem a kerthelyiség hangulatát, az egymásnak köszönő ismerős vendégeket, akikről sugárzott, hogy fontos és megbecsült életeket élnek. Örültem, hogy szüleim ennek az életnek a részei. Ez az érzés úgy lengett körül, mint az étterem gesztenyefáinak susogása.

Az épület kovácsoltvas kapuja mögött márványlépcsők vezettek föl a klub helyiségeibe. A kávézó az üvegajtók mögötti nagy teremben volt. Süppedő fotelekben alacsony asztalkák körül, kávézó, csevegő vendégek töltötték idejüket.

A terem központja egy márványkandalló volt párkányán bronz lovasszoborral. Jó volt, ha itt találtunk szabad asztalt, mert akkor pontosabban megfigyelhettem a kandalló és a szobor részleteit: a kandalló rézből kalapált tűzfogóval volt felszerelve, a szobor egy római harcost ábrázolt, aki épp a ló nyergébe szállni készül.

A szerző 4 éves kori festménye a klubról

Előfordult, hogy szüleim este átruccantak a klubba. Ilyenkor megvárták, amíg elalszom. A fürdőszoba lámpáját égve hagyták, ajtaját résre tárták, hogy ha felébrednék ne teljes sötétre riadjak.

A fények elmosódott árnyékokat vetettek a gyerekszoba ajtajának üvegén. Gyakran nézegettem elalvás előtt a homályos foltok és a csillogó pontok rajzát.

Ha a konyhában égett a villany, ott volt anyám. Ha a hallban, akkor épp érkezett vagy távozott valaki, ha a fényeket felcsattanó hangok kisérték, akkor vendég volt nálunk, ha a szomszéd szobából derengett, akkor lefeküdni készülődtek.

Ha viszont csak a fürdőszobában égett a villany, akkor vagy égve felejtették, vagy elmentek otthonról.

Nehéz álomból ébredve az üvegajtón játszó fényekből és a lakás csöndjéből megértettem, magamra hagytak. Rossz előérzetekkel meresztettem szemem a sötétbe. Egyedül voltam tehát.

Vagy mégsem?

Az üveg mögötti fények és árnyékok bizonytalan együtteséből subát viselő alak körvonala bontakozott ki. Úgy tűnt, botot tart a kezében, és arra támaszkodva közeledik.

“A pásztor!” - villant át rajtam. És valóban, a fejemben megszólaló hang megerősített gyanúmban:

“A pásztor jött érted!” -

Az ajtó mögötti alak nyújtotta kezét a kilincs felé. Megpróbáltam felülni az ágyban, de leküzdhetetlen súly nehezedett a mellkasomra, moccanni sem engedett. Nem tudtam, mit akarhat tőlem a pásztor, de néma árnya egyre fenyegetőbbnek tűnt. Kezét már rá is helyezte a kilincsre, és lenyomni készült. Kiáltani szerettem volna, de nem jött ki hang a torkomon. Újra nekiveselkedtem, de csak tátogtam. A kilincs megmozdult és az ajtó lassan nyílni kezdett.  A pásztor belépni készült, hogy magával vigyen.

Rémülten ébredtem. Az ajtót néztem. Csukva volt, a pásztor eltűnt.

 “Álmodtam!” - gondoltam.

Egy ideig mozdulatlanul feküdtem, majd kikászálódtam az ágyból, és kimerészkedtem a hallba.

A lakásban nem volt senki. Kimentem az előszobába, felkapcsoltam a villanyt. Szüleim kabátjai nem lógtak a fogason. Már nem féltem annyira, mint az imént. Felnyújtózkodtam a fogashoz és leakasztottam a zsinóros drapp kabátom és magamra vettem.

Cipőt is húztam mezítlábamra. Becsuktam magam után az ajtót, és elindultam a folyosón a lépcsőház felé.

A folyosó végén kinyitottam az ajtót. A lépcsőházban sötét volt, a távoli kapu üvegén át az utca fényei mutatták az utat.

Kinyitottam a nagy utcai kaput, aminek szürke kilincse függőleges volt, nem vízszintes, ahogy a kilincsek általában.

Kiléptem a házból. Átvágtam az utcán.

A szemközti rendőr a bódéjában lehetett, mert nem állt kint az épület előtt. Befordultam a sarkon és elindultam a nagy kereszteződés felé.

Nem néztem se jobbra se balra.

Négy éves voltam, és még nem jártam éjszaka egyedül az utcán.

Most viszont nem maradhattam egyedül otthon a pásztor miatt.

Biztos voltam benne, hogy csakis a klub kávézójában lehetnek. Nem tudtam biztosan, mi az, hogy messze, de tudtam, hogy nincs messze a klub.

A márványlépcső tetején a ruhatárosnő aggódva megkérdezte, mit keresek ilyenkor este pizsamanadrágban a klubban. Mondtam, hogy a szüleimet keresem. Az anyukámat és az apukámat.

A ruhatáros nő bekísért az előtéren át a kávézóba. Az előtérben csobogott a kis kút vize.

Anyám és apám ott ültek a kandallós asztalnál és valakikkel beszélgettek.

Meglepetten felnéztek.

Ott álltam a kabátban, pizsamában.

A cipőmből lógtak a cipőfűzők.

Végre jó helyen voltam.

Itt nem kellett tartanom a pásztortól.
 

(Folytatása következik)

tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Üzenet a Földről Can Togay Felsőörsi napló

Ajánlott bejegyzések:

  • Gyergyói népzene a Hagyományok Háza Szabadegyetemén Gyergyói népzene a Hagyományok Háza Szabadegyetemén
  • Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás Új előadással varázsolta el a gyerekeket az Etnofon Zenei Társulás
  • Múzeumutca Tavaszköszöntő Múzeumutca Tavaszköszöntő
  • „Adjatok rongyot…” „Adjatok rongyot…”
  • A Hagyományok Háza bemutatta az első Népművészeti Jelentést A Hagyományok Háza bemutatta az első Népművészeti Jelentést

A bejegyzés trackback címe:

https://kulturpart.hu/api/trackback/id/tr317839301

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tovább a Facebook-ra

A Kultúrpartot 2024-ben a Magyar Művészeti Akadémia támogatta.

mmalogoc_1_ketsoros.jpg

Legolvasottabb

  1. Megdöbbentő fotók a néptelen fővárosról
  2. Top 10: ezek a legjobb szerelmes filmek
  3. A 10 legütősebb drogos film
  4. Megjöttek a meztelen hősnők
  5. Meztelenség és anatómia
  6. A forradalom egy holland fotós szemével
  7. A legizgalmasabb fotók 2015-ből
  8. Meztelen fővárosiak
  9. Készülőben a nagy meztelen album
  10. Nézd meg a 48-as szabadságharc hőseiről készült fotókat!

Hírlevél feliratkozás

Kultúrpart Csoport

  • Kultúrpart Produkció
  • Kultúrpart Kommunikáció
  • Rólunk

Kapcsolat

  • Impresszum
  • Partnereink
RSS Facebook Twitter
süti beállítások módosítása
Dashboard